Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1. uchwalanie Statutu Gminy,

2. ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3. powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta i Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Miasta i Gminy - na wniosek Burmistrza,

4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium z tego tytułu.

5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6. uchwalanie programów gospodarczych,

7. ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasada przekazania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.

8. podejmowanie uchwał w sprawach podatkowych i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej i do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek.

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym.

  1. określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

  2. podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań, o których mowa w art. 8, ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

  3. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

  4. podejmowanie uchwał w sprawach herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

  5. nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

  6. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

  7. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

  8. stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami o kompetencji Rady.