Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Lidzbark za 2003 roku
Budżet Gminy w Lidzbarku na 2003 rok uchwalony został Uchwałą Rady Miejskiej Nr VII/46/2003 w dniu 31 marca 2003 r.
Dochody budżetowe zostały zaplanowane w kwocie – 21.067.602,- zł
Wydatki budżetowe w kwocie – 20.579.862,- zł
Nadwyżka w kwocie – 487.740,- zł
W/w nadwyżkę budżetową przeznacza się na spłaty rat pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
W toku realizacji budżetu na dzień 31.12.2003 r. plan dochodów i wydatków uległ zmianie i przedstawia się następująco:
- plan dochodów - 20.492.893,- zł
- plan wydatków - 20.005.153,- zł
Dokonane zmiany zostały wprowadzone do budżetu następującymi uchwałami:
– Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr IX/59/2003 z 29 V 2003 r.
– Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr X/76/2003 z 30 VI 2003 r.
Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XII/93/2003 z 11 IX 2003 r.
– Zarządzenie Burmistrza Nr 44/203 z 16 IX 2003 r.
– Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XII/100/2003 z 29 IX 2003 r.
– Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XVI/123/2003 z 30 XII 2003 r.
Zmiany dochodów budżetowych dotyczyły następujących działów i zadań w tych działach:
Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”
W dziale tym został zwiększony plan dochodów o kwotę 222.461,- zł w tym 192.461,- zł – jako dotacja z funduszy celowych na zadanie inwestycyjne „Budowa sieci wodociągowej Klonowo” oraz 30.000,- zł – jako środki niewykorzystane z 2002 r. z przeznaczeniem na budowę wodociągu Jamielnik.
Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”
Zmniejszono plan dochodów budżetowych o kwotę 300.000,- zł dotyczących wpływów ze sprzedaży mienia gminnego.
Dz. 750 – „Administracja publiczna”
Zwiększono plan dochodów budżetowych o kwotę 47.890,- zł w tym:
– 3.500,- – darowizna na częściowe pokrycie kosztów związanych z organizacją „Dni Lidzbarka”
– 44.390,- – otrzymana dotacja celowa z Urzędu Wojewódzkiego na wyposażenie Biura Informacji Turystycznej.
Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa ”
Został zwiększony plan dochodów o dotację celową na zadanie zlecone na pokrycie kosztów przeprowadzenia Referendum Ogólnokrajowego w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w kwocie 28.163,- zł.
Dz. 785 – „Różne rozliczenia”
Plan dochodów w tym dziale został zmniejszony o kwotę 26.621,- zł, w tym:
– o 36.300,- – została zwiększona subwencja oświatowa
– o 62.921,- – zmniejszono część rekompensującej subwencji z tyt. ulg i zwolnień w podatku rolnym
Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”
W dziale tym zwiększono plan dochodów o kwotę 45.838,- zł w tym:
– 2.000,- – otrzymana darowizna z PKS Mława na zakup pomocy dydaktycznych,
– 4.801,- – otrzymana dotacja na zakup wyprawek szkolnych dla uczniów klas pierwszych,
– 6.552,- – środki otrzymane na dożywianie uczniów otrzymane z Agencji Nieruchomości Skarbu Państwa w szkołach podstawowych,
– 2.840,- – środki otrzymane także z Agencji na dożywianie uczniów w gimnazjum,
– 9.645,- – zwiększono dotację celową dotyczącą odpisów na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów,
– 20.000,- – wpływy z tytułu odsetek na rachunku bankowym.
Dz. 853 – „Opieka społeczna”
Plan dochodów budżetowych w tym dziale zwiększono o kwotę 93.148,-zł w tym
– w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – o kwotę 14.465,- zł – jako dotacja celowa
– w rozdz. rozdz. na zadanie zleconeotę 55.122,- zł u Państwa także na dożywianie uczniów.ukę w klasach pierwszyh,
– 85313 – „Środki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej” w kwocie 16.110,- zł,
– w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze” – zmniejszono dotację celową na zadania zlecone o kwotę 148.547,- zł,
– w rozdz. 85315 – „Dodatki mieszkaniowe” – otrzymano dotację na zadania własne kwotę 110.321,- zł,
– w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne, wychowawcze” – plan dochodów został zmniejszony o kwotę 31.715,- zł,
– w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – zwiększono plan dochodów o kwotę 116.386,- zł w tym:
- 5.850,- zł – środki otrzymane na sfinansowanie części wyprawki szkolnej (plecaki, przybory szkolne),
- 110.536,- zł – otrzymana dotacja na dożywianie uczniów.
– w rozdz. 85378 – „Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – otrzymano w tym rozdz. 16.128,- zł na w/w zadanie. – otrzymano w tym rozdz. iołowych"na dożywianie uczniów.
Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”
Plan dochodów budżetowych w tym dziale został zwiększony o kwotę 115.409,- zł w tym:
– 1.500,- zł jako darowizna na kolonie i obozy,
– 112.016,- zł – dotyczy zwiększenia wpływów z tytułu odpłatności korzystania ze stołówek szkolnych,
– 1.893,- zł – zwiększono dotację z tytułu odpisów na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów.
Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”
Budżet w tym dziale ogółem został zwiększony o kwotę 34.040,- zł tj. o otrzymana dotację celową z tytułu pokrycia kosztów oświetlenia dróg i ulic wojewódzkich i krajowych.
I. DOCHODY BUDŻETU MIASTA I GMINY LIDZBARK ZA 2003 ROK
Planowane dochody budżetowe po zmianach wynoszą – 20.492.893,- zł – zostały wykonane w kwocie 20.334.034,- zł, co stanowi 99,2%.
Struktura planu i wykonania dochodów przedstawia się następująco:
Rodzaj dochodów |
Plan |
Wykonanie |
% wykonania |
dochody własne
w tym: udziały w podatkach
stanowiące dochód budżetu państwa |
6.238.301,-
1.782.832,- |
6.088.081,-
1.672.873,- |
97,6
93,8 |
subwencje |
9.875.377,- |
9.766.394,- |
98,9 |
dotacje celowe na zadania zlecone |
2.231.433,- |
2.222.794,- |
99,6 |
dotacje otrzymane z funduszy celowych |
- |
108.983,- |
- |
dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumienia |
70.000,- |
70.000,- |
100,0 |
dotacje na zadania własne |
1.875.929,- |
1.875.929,- |
100,0 |
środki pozabudżetowe |
201.853,- |
201.853,- |
100,0 |
RAZEM |
20.492.893,- |
20.334.034,- |
99,2 |
Dochody własne
Dochody własne budżetu gminy stanowią 97,6 % ogólnie wykonanych dochodów budżetowych z tego:
– udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 1.672.873,-
– podatek rolny – 302.521,-
– podatek od nieruchomości – 2.179.447,-
– podatek leśny – 182.698,-
– podatek od środków transportowych – 256.918,-
– podatek opłacony w formie karty podatkowej – 26.737,-
– podatek od czynności cywilnoprawnych – 129.137,-
– opłata skarbowa – 52.238,-
– opłata eksploatacyjna – 21.957,-
– opłata targowa – 43.126,-
– podatek od spadków i darowizn – 16.028,-
– dochody z majątku gminy – 365.449,-
– dochody za wydawanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu – 148.288,-
– pozostałe dochody – 690.664,-
Wykonanie podstawowych dochodów podatkowych przedstawia się następująco:
– podatek rolny – 117,0%
– podatek od nieruchomości – 93,0%
– podatek leśny – 80,0%
– podatek od środków transportowych – 133,6%
Subwencje
Subwencje otrzymane z budżetu państwa stanowią 48,6% ogólnie wykonanych dochodów. Wykonanie subwencji ogólnej wynosi 9.766.394,- zł, w tym:
– subwencja ogólna – 2.080.084,- zł
– subwencja oświatowa – 6.975.220,- zł
– część rekompensująca – 711.090,- zł
w tym:
- drogowa – 482.994,- zł
- z tytułu ulg – 228.096,- zł
w tym:
· podatek rolny + leśny – 117.058,- zł
· podatek od nieruchomości zakłady pracy chronionej – 111.038,- zł
Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na dofinansowanie zadań zleconych bieżących
Ogółem wykonanie w/w dotacji wynosi 2.222.794,- zł, w tym:
– 111.660,- zł – dotacja otrzymana z Urzędu Wojewódzkiego na zadania zlecone w administracji rządowej,
– 34.615,- zł – dotacja otrzymana z Krajowego Biura Wyborczego na przeprowadzenie Referendum i wyborów uzupełniających do samorządów oraz dotacja na aktualizację rejestru wyborców,
– 4.801,- zł – dotacja otrzymana na zakup wyprawek dla uczniów podejmujących naukę w pierwszych klasach.
– 1.898.718,- zł – dotacja celowa otrzymana na zadanie zlecone „Opieki Społecznej”
– 173.000,- zł – dotacja otrzymana z Urzędu Wojewódzkiego z tytułu refundacji kosztów oświetlenia ulic i dróg wojewódzkich.
Dotacja celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień
Wykonanie w/w dotacji wynosi 70.000,- zł – jest to dotacja dotycząca porozumień ze Starostwem Powiatowym na dofinansowanie kosztów utrzymania dróg i ulic powiatowych.
ZESTAWIENIE WYKONANIA DOCHODÓW WG DZIAŁÓW
Dz. |
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
% |
010 |
Rolnictwo i łowiectwo |
230.961,- |
226.778,- |
98,2 |
020 |
Leśnictwo |
2.300,- |
2.426,- |
105,5 |
600 |
Transport i łączność |
75.000,- |
75.000,- |
100,0 |
700 |
Gospodarka mieszkaniowa |
401.264,- |
365.449,- |
91,1 |
710 |
Działalność usługowa |
10.500,- |
4.600,- |
43,8 |
750 |
Administracja publiczna |
315.749,- |
384.781,- |
121,8 |
751 |
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa |
34.615,- |
34.615,- |
100,0 |
754 |
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
2.500,- |
3.060,- |
122,4 |
756 |
Dochody od osób prawnych, fizycznych i innych |
5.135.513,- |
5.076.922,- |
98,8 |
758 |
Różne rozliczenia |
9.875.377,- |
9.766.394,- |
98,9 |
801 |
Oświata i wychowanie |
89.633,- |
80.143,- |
89,4 |
851 |
Ochrona zdrowia |
145.600,- |
148.288,- |
101,8 |
853 |
Opieka społeczna |
2.351044,- |
2.342.963,- |
99,7 |
854 |
Edukacyjna opieka wychowawcza |
215.024,- |
215.528,- |
100,2 |
900 |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
1.572.963,- |
1.572.963,- |
100,0 |
926 |
Kultura fizyczna i sport |
34.850,- |
34.124,- |
97,9 |
|
RAZEM |
20.492.893,- |
20.334.034,- |
99,2 |
Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”
Wykonanie dochodów wynosi 226.778,- zł na plan 230.961,- zł tj.961,- zł tj.plan 230. dochodów wg działów. ozumień ze Starostwem Powiatowym na dofinansowanie kosztów utrzymania dróg i ulic pow 98,2%. Są to wpływy ze sprzedaży świadectw i kolczyków oraz otrzymana dotacja ze środków SAPARD na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu we wsi Klonowo” w wysokości 192.461,- zł plus 30.000,- zł przyjętych z niewykonanych środków inwestycyjnych z roku ubiegłego.
Dz. 020 – „Leśnictwo”
Na planowaną kwotę 2.300,- zł wykonano 2.426,- tj. 105,5%. Są to wpływy dot. z dzierżaw za tereny łowieckie.
Dz. 600 – „Transport i łączność”
Wykonanie dochodów wynosi 100%. Jest to dotacja od Starostwa w kwocie 70.000,- zł plus 5.000,- zł Kwota otrzymana z Rady Sołeckiej w Jeleniu z przeznaczeniem na budowę chodnika.
Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”
Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 91,1%. Są to dochody ze sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i czynszy.
Dz. 710 – „Działalność usługowa”
Wykonanie w tym dziale wynosi 43,8%. Są to wpływy za wykonanie opracowań geodezji.
Dz. 750 – „Administracja publiczna”
Na plan dochodów w tym dziale 315.749,- zł wykonanie wynosi 384.781,- zł, tj. 121,8%. Są to wpływy z różnych opłat, z odsetek na rachunkach bankowych, a także przekazane dotacje na zadania zlecone w administracji.
Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa”
Wykonanie w tym dziale wynosi 100%. Jest to dotacja na pokrycie kosztów związanych z Referendum Ogólnokrajowym w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej plus dodatkowe wybory do samorządu i aktualizacja spisów wyborców.
Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”
Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 122,4%. Są to wpływy z mandatów pobrane przez Straż Miejską.
Dz. 756 – „dochody od osób prawnych, fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej”
Planowane dochody w kwocie 5.135.513,- zł zostały wykonane w kwocie 4.967.939,- zł, tj. 96,7%.
W rozdz. 75601 – „Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych” wykonanie wynosi 101%. Jest to podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej.
W rozdz. 75615 – „Wpływy z podatku rolnego, leśnego, od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych” – wykonano 99,9%.
W rozdz. 75616 – „Wpływy z podatku rolnego, leśnego, od podatków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych i opłat lokalnych od osób fizycznych” – wykonano 113,8%.
W rozdz. 75618 – „Wpływy z opłaty skarbowej” – plan 50.790,- zł, wykonanie 52.238,- zł, tj. 102,8%.
W rozdz. 75619 – „Wpływy z różnych rozliczeń” – plan 18.290,- zł, wykonanie 21.957,- zł, tj. 120%. (Opłata eksploatacyjna)
W rozdz. 75621 – „Udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa” – plan 1.782.832,- zł, wykonanie 1.672.873,- zł. tj. 93,8%, w tym:
- podatek dochodowy od osób fizycznych – plan 1.750.432,-zł, wykonanie 1.625.985,- zł, tj. 92,9%
- podatek dochodowy od osób prawnych – plan 32.400,- zł, wykonanie 46.888,- zł tj. 144,7%
Ogółem na dzień 31.12.2003 r. w podatkach występują zaległości w kwocie 783.023,-nadpłata 1.050,-.Egzekucja w/w zaległości prowadzona jest na bieżąco.
Dz. 758 – „Różne rozliczenia”
Na planowane dochody w tym dziale kwoty 9.875.377,- zł wykonano w 98,9%.
Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”
Plan dochodów w tym dziale to kwota 89.633,-zł,a wykonanie 80.143,-zł, tj. 89,4% w tym:
– dochody własne – 20.000,- zł,
– środki na dożywianie dzieci z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa – 9.392,- zł,
– odpisy na wypłatę funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów – 43.950,- zł,
– środki na sfinansowanie części wyprawki szkolnej – 4.801,- zł,
– darowizna – 2.000,- zł.
Dz. 851 – „Ochrona zdrowia”
Plan dochodów w tym dziale wynosi 145.600,- zł, a wykonanie 148.288,- zł, co stanowi 101,8%. Są to głównie opłaty za wydanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Dz. 853 – Opieka społeczna”
Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 99,7% na plan 2.351.044,- zł wykonano 2.342.963,- zł.
– w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – plan 243.795,- zł, wykonano 100%,
– w rozdz. 85313 – „Składki na ubezpieczenia społeczne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej”– plan 42.705zł,wykonano 34.066 (niewykorzystana część została zwrócona do Urzędu Wojewódzkiego)
– w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne” - plan 1.182.021,-zł, wykonano 1.182.021,-zł,
– w rozdz. 85315 – „dodatki mieszkaniowe” – plan 210.321,- zł, wykonano w 100 %,
– w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze” – plan 133.118,- zł, wykonano 100%,
– w rozdz. 85319 – „Ośrodki pomocy społecznej” – plan 283.740,- zł, wykonan0 w 100%,
– w rozdz. 85328 – „Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze” – plan 72.830,- zł, wykonano w 100%,
– w rozdz. 85378 – „ Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – plan 16.128,- zł wykonano w 100%,
– w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – plan 166.386,- zł, wykonano w 100%.
Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”
Ogółem planowane dochody w kwocie 215.024,- zł, wykonano w kwocie 215.528,- zł, tj. 100,2%, w tym:
– w rozdz. 85404 – „Przedszkola” – plan 66.826,- zł, wykonanie 65.837,- zł, tj. 98,5%,
– w rozdz. 85412 – „Kolonie i obozy” – plan dochodów 1.500,- zł, wykonano 100%,
– w rozdz. 85495 – „Pozostała działalność” – plan 146.698,- zł, wykonanie 148.191,- zł, tj. 101%.
Dz. 900 – „Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska”
Planowane dochody w tym dziale to kwota 1.572.963,- zł, wykonano w 100 %, w tym:
– 1.399.963,- zł – to otrzymana dotacja celowa z Urzędu Marszałkowskiego, na zadanie inwestycyjne „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej”,
– 173.000,- zł – dotacja celowa – dot. refundacji kosztów oświetlenia dróg i ulic wojewódzkich.
Dz. 926 – „Kultura fizyczna i sport”
Planowane dochody w tym dziale 34.850,- zł zostały wykonane w kwocie 34.124,- zł tj. 97,9 %.
Jak wynika z przedstawionej analizy wykonanych dochodów za 2003 r. – realizacja przebiegała prawidłowo – co stanowi 99,2% wykonania. Należy zauważyć, że w 2003 r. wykonanie podstawowych dochodów podatkowych przekroczyło 100%, co wiążę z bardziej skuteczną ściągalnością należności i zmniejszeniem zaległości podatkowych w stosunku do roku ubiegłego.
II. WYDATKI BUDŻETU GMINY
Planowane wydatki budżetu gminy po zmianach w kwocie 20.005.153,- zł, wykonano w kwocie 19.174.004,- zł, co stanowi 95,8%. Wykonanie wydatków w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
Dz. |
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
% |
010 |
Rolnictwo i łowiectwo |
526.218,- |
517.405,- |
98,3 |
600 |
Transport i łączność |
267.300,- |
238.768,- |
89,3 |
700 |
Gospodarka mieszkaniowa |
202.000,- |
202.000,- |
100,0 |
710 |
Działalność usługowa |
45.300,- |
38.857,- |
85,7 |
750 |
Administracja publiczna |
2.452.377,- |
2.421.145,- |
98,7 |
751 |
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa |
34.615,- |
34.615,- |
100,0 |
754 |
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
401.360,- |
387.316,- |
96,5 |
757 |
Obsługa długu publicznego |
40.803,- |
39.012,- |
95,6 |
758 |
Różne rozliczenia |
0,- |
0,- |
0,0 |
801 |
Oświata i wychowanie |
7.808.121,- |
7.708.215,- |
98,7 |
851 |
Ochrona zdrowia |
149.600,- |
149.506,- |
99,9 |
853 |
Opieka społeczna |
3.400.356,- |
3.391.121,- |
99,7 |
854 |
Edukacyjna opieka wychowawcza |
768.902,- |
761.152,- |
99,0 |
900 |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
3.174.601,- |
2.557.084,- |
80,5 |
921 |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
461.000,- |
461.000,- |
100,0 |
926 |
Kultura fizyczna i sport |
272.600,- |
266.808,- |
97,9 |
|
RAZEM |
20.005.153,- |
19.174.004,- |
95,8 |
Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”
Plan wydatków w tym dziale to kwota 526.218,-zł, wykonanie 517.405,-co stanowi 98,3%. Wykonanie wydatków inwestycyjnych to kwota 502.936,- zł, a działalność bieżąca 14.469,- zł. Wydatki dotyczące działalności bieżącej to wydatki związane z opłaceniem składek do Izb Rolniczych, zakupem świadectw miejsca pochodzenia zwierząt oraz odbiorem padliny zwierząt.
Dz. 600 – „Transport i łączność”
Na plan wydatków 267.300,- zł wykonano 238.768,- zł co stanowi 89,3%. W planowej kwocie wydatków przeznacza się na wydatki inwestycyjne kwotę 51.200,- zł w tym na budowę chodnika we wsi Wąpiersk i Jeleń, wykonanie wiat przystankowych oraz położenie kostki brukowej na przystanku w Bryńsku.
Na działalność bieżącą przeznacza się 216.100,- zł W wydatkach bieżących wykonanie wynosi 195.087,- zł. Są to wydatki związane z utrzymaniem bieżących remontów dróg gminnych i powiatowych.
Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”
Planowana kwota to 202.000,- zł została wydatkowana w 100%. Jest to dotacja dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.
Dz. 710 – „Działalność usługowa”
Na plan w tym dziale 45.300,- zł wykonano 38.857,- zł tj. 85,7%. Są to wydatki związane z wyceną mienia, lokali, aktualizacją map, podziałem geodezyjnym działek.
Dz. 750 – „Administracja publiczna”
Plan wydatków w tym dziale to kwota 2.452.377,- zł, wykonanie 2.421.145,- zł tj. 98,7%. W poszczególnych rozdziałach plan i wykonanie przedstawia się następująco:
Rozdz. |
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
% |
75011 |
Urzędy Wojewódzkie |
111.660,- |
111.660,- |
100 |
75022 |
Rady Gmin |
103.000,- |
100.854,- |
98 |
75023 |
Urzędy Gmin |
2.099.728,- |
2.071.538,- |
98 |
75095 |
Pozostała działalność |
137.989,- |
137.083,- |
99 |
|
OGÓŁEM |
2.452.377,- |
2.421.145,- |
98,7 |
– rozdz. 75011 – „Urzędy Wojewódzkie” – wykonanie 100%, całkowicie jako zadanie zlecone.
– rozdz. 75022 – „Rady Gmin” – wykonanie 98% dotyczy wypłat diet radnych i Przewodniczącego Rady Miejskiej.
– rozdz. 75023 – „Urzędy Gmin” – wykonanie 98%.Wydatki inwestycyjne w tym dziale wynoszą 32.000,- zł – dot. zakupu sprzętu komputerowego, wykonanie podjazdu w budynku informacji turystycznej plus wymiana okien w budynku Przychodni Zdrowia. Wydatki na działalność bieżącą to kwota 2.039.538,- zł, związane z wynagrodzeniem pracowników plus pochodne, z zakupem materiałów biurowych, paliwa, opału oraz z usługami pocztowymi, szkoleniami pracowników i pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem urzędu.
– rozdz. 75095 – „Pozostała działalność” – wydatki wykonane w 99%. Są to wydatki związane z promocją miasta i gminy oraz z zakupem mebli i sprzętu komputerowego do biura informacji turystycznej ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego.
Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa”
W dziale tym wykonanie wynosi 100%. Są to wydatki dot. aktualizacji stałych rejestrów wyborców w kwocie 2.152,- zł plus 4.300,- zł – na pokrycie kosztów wyborców uzupełniających do samorządu gminnego i kwota 28.163,- zł – na pokrycie kosztów przeprowadzenia Referendum Ogólnokrajowego w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej.
Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa „
Planowane wydatki w kwocie 401.360,- zł, zostały wykonane w kwocie 387.316,- zł tj. 96,5%, w tym:
– rozdz. 75412 – „Ochotnicza straż pożarna” – plan wydatków 303.060,- zł, wykonanie 296.631,- zł, tj. 98% w tym wydatki inwestycyjne 155.000,- zł na zakup samochodu strażackiego plus karosację.
– rozdz. 75416 – „Straż Miejska” – plan wydatków 98.300,- zł, wykonanie 90.685,- zł, tj. 92%. Wydatki zostały poniesione na utrzymanie pracowników Straży Miejskiej tj. wynagrodzenia plus pochodne i zakup paliwa.
Dz. 757 – „Obsługa długu publicznego”
Planowane wydatki w tym dziale wykonane w 95,6% - są to zapłacone odsetki od zaciągniętej pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska na zadanie inwestycyjne „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej”.
Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”
Planowane wydatki w tym dziale to kwota 7.808.121,- zł, wykonanie to kwota 7.708.215,- zł, tj. 98,7%. W poszczególnych rozdziałach wykonanie przedstawia się następująco:
Rozdz. |
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
% |
80101 |
Szkoły podstawowe |
4.529.060,- |
4.500.923,- |
99,4 |
80104 |
Oddziały klas "0"w przedszkolach i szkołach podstawowych |
321.929,- |
317.109,- |
98,5 |
80110 |
Gimnazja |
2.308.913,- |
2.265.793,- |
98,0 |
80113 |
Dowożenie uczniów do szkół |
327.503,- |
319.730,- |
97,6 |
80114 |
Zespół ekonomiczno - administracyjny szkół |
244.807,- |
239.939,- |
98,0 |
80146 |
Placówki dokształcania i doskonalenia nauczycieli |
23.959,- |
12.975,- |
54,0 |
80195 |
Pozostała działalność |
51.950,- |
51.746,- |
99,6 |
|
OGÓŁEM |
7.808.121,- |
7.708.215,- |
98,7 |
Jak wynika z przedstawionej tabeli wykonanie wydatków oświaty wynosi 98,7%.
W planowanych wydatkach oświaty – 7.808.121,- zł na wydatki inwestycyjne przeznaczono 79.900,- zł dot. modernizacji szkoły na ul. Zieluńskiej plus modernizacja budynku szkolnego w Dłutowie.
W wydatkach bieżących ponad 90% wynoszą wydatki na płace wraz z pochodnymi dla nauczycieli oraz obsługi.
Pozostałe wydatki to zakup energii, gazu, opału, materiałów, środków czystościowych, odpisy na fundusz socjalny, usługi pocztowe, telefoniczne i remontowe.
W 2003 roku w zakresie remontów wykonano następujące prace w poszczególnych placówkach oświaty:
Szkoła Podstawowa Lidzbark:
- remont sanitariatów (ułożenie płytek na ścianach),
- wymiana stolarki okiennej,
- przestawienie pieców kaflowych,
- malowanie pomieszczeń lekcyjnych i sanitariatów,
- wymiana oświetlenia izb lekcyjnych.
Szkoła Podstawowa Wąpiersk:
- wykonanie tynków zewnętrznych budynku socjalnego,
- malowanie elewacji,
- wymiana grzejników,
- wymiana podłóg w klasie i gabinecie dyrektora,
- ułożenie wykładziny podłogowej,
- wymiana pieca C.O.
Szkoła Podstawowa Bryńsk:
- wymiana części ogrodzenia boiska szkolnego (z drewnianego na siatkę),
- uszczelnienie pokrycia dachowego (z dachówki),
- wymiana przyłącza elektrycznego do budynku szkolnego.
Szkoła Podstawowa Słup:
- wykonanie i montaż stojaków stalowych do gry w koszykówkę oraz słupów stalowych do piłki siatkowej.
Szkoła Podstawowa Kiełpiny:
- remont sanitariatów (ułożenie płytek na ścianach i podłodze).
Szkoła Podstawowa i Gimnazjum Dłutowo:
- remont sali gimnastycznej,
- wymiana stolarki okiennej w sali,
- wymiana pokrycia dachowego w sali gimnastycznej,
- wymiana instalacji elektrycznej i punktów oświetleniowych.
Gimnazjum Lidzbark:
- wymiana oświetlenia w izbach lekcyjnych,
- remont dachu nad garażem,
- roboty malarskie (malowanie klas i stołówki).
Przedszkole Dłutowo:
- malowanie izb lekcyjnych i korytarza.
Podsumowując działalność całego działu 801 – 7.708.215,- zł plus z Dz. 854 „Świetlice szkolne” – 125.203,- zł i „Kolonie i obozy” – 12.709,- zł
- 7.846.127,- zł – ogółem wydatki,
- 6.975.220,- zł – otrzymana subwencja oświatowa,
- 9.392,- zł – środki otrzymane z Agencji Nieruchomości Rolnych,
- 4.081,- zł – środki otrzymane na wyprawki dla uczniów,
- 43.950,- zł – otrzymana dotacja na wypłacony fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów.
812.764,- zł
Kwota 812.764,- zł jest to dopłata z budżetu gminy na działalność oświaty za 2003 r.
Dz. 851 – „Ochrona zdrowia”
Planowane wydatki w tym dziale to 149.600,- zł, wykonanie 149.506,- zł, co stanowi 99,9%. Są to wydatki poniesione na pokrycie kosztów profilaktycznych, pobyt w Ośrodku Rehabilitacji, dojazdy do Poradni w Działdowie oraz przekazana dotacja dla Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym – 4.000,- zł.
Dz. 853 – „Opieka społeczna”
Planowane wydatki w tym dziale w kwocie 3.400.356,- zł, wykonano 3.391.121,- zł, tj. 98,7% w tym:
– zadania zlecone plan – 1.907.357,- zł
wykonanie – 1.898.718,- zł,
– zadania własne plan – 1.492.999,- zł
wykonanie – 1.492.403,- zł
W poszczególnych rozdziałach wykonanie przedstawia się następująco:
– w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – plan 243.795,- zł – wykonano w 100% - jako zadanie zlecone,
– w rozdz. 85313 – „Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej” – z planu w kwocie 42.705,- zł – wykonano 34.066,- zł – pozostała kwota została zwrócona jako niewykorzystana dotacja,
– w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne” – plan 1.321.543,- zł wykonanie wydatków wynosi 100% w tym:
- zlecone – 1.182.021,- zł
- własne – 139.522,- zł
– w rozdz. 853 – „Dodatki mieszkaniowe” – plan 611.741,- zł wykonanie 99,9%,
– w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze” – plan 133.118,- zł wykonanie 100%,
– w rozdz. 85319 – „Ośrodki pomocy społecznej” – plan wydatków 824.940,- zł, wykonanie 824.918,- zł, w tym:
- zlecone – 283.740,- zł
- własne – 541.200,- zł
– w rozdz. 85378 – „Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – plan 16.128,- zł, wykonanie 100%,
– w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – plan wydatków 206.386,- zł wykonanie 100%. Są to wydatki związane z dożywianiem uczniów –184.260,- zł, wyposażenie stołówek – 16.276,- zł plus 5.850,- zł na zakup wyprawek szkolnych dla uczniów.
Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”
Zaplanowane wydatki w kwocie 768.902,- zł wykonano w kwocie 761.152,- zł, co stanowi 99%, w tym:
– w rozdz. 85401 – „Świetlice szkolne” – plan wydatków 125.877,- zł, wykonanie 125.203,- zł,
– w rozdz. 85404 – „Przedszkola” – plan wydatków 483.617,- zł, wykonanie 476.851,- zł tj. 98,6%,
– w rozdz. 85412 – „Kolonie i obozy” – plan wydatków 12.710,- zł, wykonanie 100%,
– w rozdz. 85495 – „Pozostała działalność” – plan 146.698,- zł, wykonanie 146.389,- zł tj. 99,8% – wydatki dotyczą stołówek szkolnych – 140.928,- zł plus 5.770,- zł – odpisy na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów.
Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”
Zaplanowane wydatki w tym dziale w kwocie 3.174.601,- zł zostały wydatkowane w kwocie 2.557.084,- zł, co stanowi 80,5%, w tym zaplanowane wydatki majątkowe 2.055.681,- zł a wykonanie w kwocie 1.510.740,- zł i tak:
– w rozdz. 90001 – „Gospodarka ściekowa i ochrona wód” – plan to 1.403.463,- wykonanie 100% – dotyczy to 1.399.963,- zł zadania inwestycyjnego „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji” oraz 3.500,- zł – jako dotacja dla Stowarzyszenia Polski Związek Wędkarski,
– rozdz. 90002 – „Gospodarka odpadami” – plan 655.718,- zł wykonanie 110.777,- zł – selektywna zbiórka odpadów, a nieprzekazana dotacja dla związku gmin tj. Zgromadzenie Ekologiczne „Działdowszczyzna” – będzie ujęte do realizacji w budżecie na rok 2004 na budowę wysypiska w Ciechanówku,
– w rozdz. 90003 – „Oczyszczanie miast i wsi” – plan 137.010,- zł wykonanie 131.314,- zł, wydatki dotyczą bieżącego utrzymania czystości miasta i wsi,
– w rozdz. 90004 – „Utrzymanie zieleni w mieście i wsi” – plan 38.670,- zł, wykonanie 36.309,- zł, co stanowi 94%,
– w rozdz. 90015 – „Oświetlenie ulic, placów” – plan 552.040,- zł, wykonanie 516.413,- zł, tj. 93,5%,
– w rozdz. 90095 – „Pozostała działalność” – plan 387.700,- zł, wykonanie 358.808,- zł, co stanowi 92,5%. Wydatki poniesione w tym rozdziale to wydatki związane z zatrudnieniem pracowników inwestycyjnych i robót publicznych, nadzór sanitarny nad targowiskiem. Należy zaznaczyć, że 100.000,- zł przeniesiono uchwałą na 2004 r. jako wydatki niewygasające dot. pokrycia kosztów związanych ze zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego.
Dz. 921 – „ Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”
Plan wydatków w tym dziale 461.000,- zł wykonanie 100% w tym:
- 236.000,- zł - dotacja dla Instytucji Kultury –MGOK,
- 224.000,- zł. – dotacja dla Instytucji Kultury – Biblioteki,
- 1.000,- zł – dotacja dla stowarzyszenia – Towarzystwo Miłośników Lidzbark.
Dz. 926 – „Kultura fizyczna i sport”
Plan wydatków w tym dziale to kwota 272.600,- zł wykonanie 266.808,- zł, tj. 97,9%
- 214.600,- zł – wydatki związane z działalnością Miejsko – Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji tj. organizowanie imprez sportowych, turniejów dla młodzieży szkolnej, dorosłych, zabaw tanecznych, noc świętojańska, dni Lidzbarka,
- 58.000,- zł – dotacja dla stowarzyszenia dla Klubu Sportowego „Wel”.
Dotacje dla jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych
W 2003 roku udzielono dotacji na zadania zlecone następującym stowarzyszeniom zgodnie z zawartymi umowami:
- 4.000,- zł – otrzymała dotację Komenda ZHP na organizowanie przedsięwzięć związanych z realizacją zadań w zakresie wychowania patriotycznego. Komenda ZHP przedłożyła rozliczenie z otrzymanej komendy.
- 4.000,- zł – przekazano Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym na organizowanie imprez integracyjnych i szkoleń dla osób niepełnosprawnych. Dotacja rozliczona zgodnie z umową.
- 3.500,- zł – przekazano dla Polskiego Związku Wędkarskiego na popularyzację i upowszechnianie wiedzy ekologicznej. Dotację rozliczono.
- 1.000,- zł – przekazano dla Towarzystwa Miłośników Lidzbarka na organizację imprez,konkursów i uroczystości oraz propagowanie wśród mieszkańców związków kulturowych.
- 58.000,- zł – przekazano dla Klubu Sportowego „Wel” – na masowe krzewienie kultury fizycznej, rozwój sportu i aktywnych form rekreacji wśród mieszkańców. Ze środków dotacji sfinansowano udział dzieci i młodzieży w imprezach sportowych w zakresie piłki nożnej, kajakarstwa i tenisa stołowego. Zarząd Klubu przedstawił rozliczenie z otrzymanej dotacji za 2003 r.
III. ANALIZA DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ ZA 2003 r.
Środki finansowe przeznaczone na działalność inwestycyjną po zmianach w budżecie wynoszą 2.877.279,- zł, co stanowi 14,4% do ogólnie planowanych wydatków. Wykonanie wydatków inwestycyjnych to kwota 2.323.373,- zł, co stanowi 12% do ogólnie wykonanych wydatków.
Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”
W dziale tym planowane środki na zadania inwestycyjne to kwota 503.498,- zł, w tym
- 441.498,- zł – „Budowa wodociągu Klonowo”, zadanie to było kontynuacją roku ubiegłego i ogólnie poniesione nakłady wyniosły 480.366,17 zł. Roboty polegały na wybudowaniu sieci wodociągowej o 110-160PCV długości 6.600,50 m, przyłącza kanalizacyjne długości 950,50m – 78 sztuk. zadanie to było w części finansowane ze środków SAPARD – w wys. 192.461,- zł,
- 10.000,- zł – „Budowa wodociągu Jamielnik” – ogólnie poniesione nakłady to kwota 8.204,46 zł. Zadanie polegało na wykonaniu sieci wodociągowej o 90 PCV o długości 202 m oraz hydrantów o 80 – 3 sztuki,
- 52.000,- zł – „Rozbudowa wodociągu Wąpiersk” – poniesione nakłady – 51.471,66 zł. Roboty polegały na budowie sieci wodociągowej o 90 PCV – 2089 m, przyłączy wodociągowych o 40 PF – 5 sztuk o długości 187,0 m.
Dz. 600 – „Transport i łączność”
Planowane środki finansowe w tym dziale na zadania inwestycyjne – 51.200,- zł, wykonano 43.681,- zł, w tym:
- 8.441,53 – „Budowa chodnika we wsi Jeleń”. Zakres robót polegał na:
- ustawieniu krawężnika drogowego 130 mb,
- ustawieniu krawężnika chodnikowego 96mb,
- wykonanie zatoki z kostki grub. 8 cm typ Polbruk – 100,5 m2
- wykonanie chodnika z kostki grub. 6 cm typ Polbruk – 115,5 m2
- wykonanie wjazdów na posesję. Zadanie polegało na współfinansowaniu budowie z Zarządem Dróg Powiatowych w Działdowie. Całość zadania ogółem – 16.883,- zł
- 8.674,63 – „Bodowa chodnika we wsi Wąpiersk”- zadanie współinwestowane ze Starostwem Powiatowym. Wartość całości zadania – 17.350,- zł, Zakres robót polegał na:
- ustawieniu obrzeża chodnikowego – 410mb
- ułożeniu chodnika z kostki grub. 6 cm, na odcinku dł.ok.220 mb – 273m2
- nałożeniu kostki brukowej grub. 8 cm na wjazdach – 41 m2
- 14.512,57 – „Budowa wiat przystankowych” na wsiach Zalesie, Koty, Zdrojek. Zakres robót polegał na wykonaniu płyty betonowej (posadzki) z kostki „Polbruk”, montaż przystanków autobusowych.
- 12.000,- zł – „Ułożenie kostki brukowej na przystanku autobusowym w Bryńsku”. Położono 92 m2 kostki brukowej, ułożono krawężnik uliczny – 128 mb, ułożenie obrzeży trawnikowych – 56 mb.
Dz. 750 – „Administracja publiczna”
Planowane środki finansowe na zadania inwestycyjne w tym dziale – 32.000,- zł wydatkowano środki finansowe w 100% i tak:
– 12.000,- zł – wymiana okien – 24 sztuk w budynku Przychodni Lekarskiej,
– 10.000,- zł – zakup sprzętu komputerowego dla Urzędu Miasta,
– 10.000,- zł – wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w budynku administracyjnym przy Biurze Informacji Turystycznej.
Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”
Zaplanowana kwota w tym dziale – 155.000,- zł wydatkowano w 100% w tym 5.000,- zł – karosacja samochodu OSP Kiełpiny + 150.000,- zł – współfinansowanie w zakupie samochodu strażackiego dla OSP Lidzbark. Ogólny koszt zakupu samochodu to kwota 296.400,- zł.
Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”
Planowane środki na zadania inwestycyjne w tym dziale to kwota 79.900,- zł, wykonano w 100%.
– 10.000,- zł – „Modernizacja Szkoły Podstawowej przy ul. Zieluńskiej” – wymiana 12 sztuk okien na okna PCV wraz z parapetami,
– 69.313,40 zł – „Modernizacja budynku szkolnego w Dłutowie” – wymiana całej stolarki okiennej, naprawa pokrycia dachowego na budynku sali gimnastycznej, wymiana oświetlenia w klasach lekcyjnych. Nakłady w kwocie 33.900,- zł zostały sfinansowane z części rezerw budżetu państwa – w subwencji oświatowej.
Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”
Planowane środki inwestycyjne w tym dziale to kwota 1.510.740,- zł wydatkowano w 100%, i tak:
– 1.399.963,- zł – na kontynuację inwestycji „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej dla gminy Lidzbark”
Ogólnie poniesione nakłady na w/w inwestycję odebraną protokołem odbioru – to kwota 24.223.021,30 zł. Ostateczne rozliczenie poniesionych kosztów przy realizacji w/w zadania to:
22.943.600,01 zł – roboty budowlane montażowe,
556.400,- zł – dokumentacja techniczna,
23.768,80 zł – koszty aktualizacji map + koszty opracowania możliwości przyjęcia ścieków do oczyszczalni w garbarni,
433.104,34 zł – nadzór inwestycyjny,
22.800,- zł – nadzór archeologiczny,
103.026,90 zł – odsetki od pożyczki z NFOŚr,
58.831,30 zł – opłaty przyłączeniowe,
81.489,95 zł – pozostałe koszty,
- 110.777,- zł – koszty organizacji selektywnej zbiórki odpadów komunalnych u źródła
W 2003 roku – poniesione zostały wydatki dotyczące inwestycji niezrealizowanych w 2002 roku i tak:
- „Budowa wodociągów Osiedle Zieluńska” – wydatkowano 29.777,88 zł – wybudowano sieć wodociągową z rur PCV o 90 o długości 442,5 mb oraz o 110 PCV – o długości 128,5 mb,
- „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej” – wydatkowano 82.019,51 zł na roboty w 2003 roku,
- „Remont dachu na budynku Biblioteki” – wydatkowano 31.500,- zł. Roboty polegały na rozbiórce pokrycia dachowego, obróbek blacharskich, położeniu desek okapowych, ołaceniu na powierzchni 229,63 m2, wykonaniu nowego pokrycia dachówki oraz nowych obróbkach z blachy powlekanej na nowym ołaceniu,
- „Objazd drogowy ul. Chopina” – wydatkowano 6.488,40 zł poniesione ogółem nakłady wynoszą 32.168,40 zł. Niewykorzystane środki finansowe zostały przelane na dochody budżetu.
Z przedstawionego sprawozdania finansowego za rok 2003 stwierdza się, że gospodarka finansowa prowadzona była prawidłowo o czym świadczy wykonanie dochodów w wysokości 99,2% i wydatków 95,8% oraz malejące zadłużenia podatników. Na dzień 31.12.2003 r. – gmina posiada zadłużenie w kwocie 8.150.000,- zł. Kwota 8.000.000,- zł to pożyczka zaciągnięta na zadanie inwestycyjne „Kanalizacja” i 150.000,- zł na zakup samochodu strażackiego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Po sporządzeniu sprawozdań finansowych z wykonania budżetu za 2003 rok – wolne środki wynoszą 672.290,- zł, które to będą wykorzystane jako źródło pokrycia deficytu budżetowego w 2004 r.
IV. Zakład budżetowy
Zakładem budżetowym Gminy Lidzbark jest Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Analiza dochodów i wydatków za I półrocze 2003 r. przedstawia się następująco:
I Dochody
Źródło dochodów |
Plan |
Wykonanie |
Procent |
Wpływy z opłat za zarządzanie, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości |
774.400,- |
372.070,- |
48,0 |
Wpływy z usług |
39.200,- |
1.001,- |
2,5 |
Dotacja przedmiotowa z budżetu |
190.000,- |
127.000,- |
66,8 |
Razem |
1.003.600,- |
500.071,- |
49,8 |
II Wydatki
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
Procent |
Wynagrodzenia |
280.200 |
119.481,- |
42,6 |
Pochodne od wynagrodzeń |
57.000,- |
22.991,- |
40,3 |
Zakup materiałów |
58.300,- |
21.196,- |
36,3 |
Energia |
260.000,- |
155.125,- |
59,6 |
Usługi materialne |
170.100,- |
75.089,- |
44,1 |
Pozostałe wydatki |
164.600,- |
53.803,- |
32,7 |
Razem |
990.200,- |
447.685,- |
45,2 |
Jak wynika z w/w zestawienia dochodów i wydatków w ZGM dochody wykonano w 49,8 % - wydatki 45,5 %.
Wydatki poniesione przez Zakład to wydatki związane z bieżącym utrzymaniem budynków komunalnych.
Realizacja dochodów i wydatków za I półrocze w ZGM przebiega prawidłowo, jednak należności z tyt. niepłaconych czynszy i inne wynosi 257.810,- zł, a zobowiązania 86.398,- zł.
V. Fundusz Ochrony Środowiska
Na rok 2003 planowano:
– przychody finansowe FOŚ w kwocie – 48.500,-
– stan środków finansowych – 12.887,-
oraz
– rozchody w kwocie – 56.287,-
– stan środków finansowych – 5.100,-
Wykonanie przychodów za 2003 r. przedstawia się następująco:
– środki otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego – 71.826,-
– odsetki bankowe – 1.105,-
– środki na rachunku bankowym – 12.887,-
Ogółem przychody – 85.818,-
W 2003 r. dokonane rozchody FOŚ w kwocie 54.549,- zł. Wydatki poniesione były na zakup materiałów tj. kosiarki, kontenerów na śmieci, paliwa, obsługa exofloxa oraz wydatki związane z organizacją konkursów przyrodniczych GEPTA. Poniesione zostały także wydatki związane z przyłączeniami kanalizacyjnymi w kwocie – 17.302,82 zł. Stan środków na 31.12.2003 r. Fundusz Ochrony Środowiska wynosi 31.269,- zł.