Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Lidzbark za 2003 roku

 

Budżet Gminy w Lidzbarku na 2003 rok uchwalony został Uchwałą Rady Miejskiej Nr VII/46/2003 w dniu 31 marca 2003 r.

Dochody budżetowe zostały zaplanowane w kwocie                     21.067.602,- zł

Wydatki budżetowe w kwocie              20.579.862,- zł

Nadwyżka w kwocie               487.740,- zł

W/w nadwyżkę budżetową przeznacza się na spłaty rat pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

W toku realizacji budżetu na dzień 31.12.2003 r. plan dochodów i wydatków uległ zmianie i przedstawia się następująco:

-             plan dochodów     - 20.492.893,- zł

-             plan wydatków     - 20.005.153,- zł

Dokonane zmiany zostały wprowadzone do budżetu następującymi uchwałami:

             Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr IX/59/2003 z 29 V 2003 r.

             Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr X/76/2003 z 30 VI 2003 r.

  Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XII/93/2003 z 11 IX 2003 r.

             Zarządzenie Burmistrza Nr 44/203 z 16 IX 2003 r.

             Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XII/100/2003 z 29 IX 2003 r.

             Uchwałą Rady Miejskiej w Lidzbarku Nr XVI/123/2003 z 30 XII 2003 r.

Zmiany dochodów budżetowych dotyczyły następujących działów i zadań w tych działach:

 

Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”

W dziale tym został zwiększony plan dochodów o kwotę 222.461,- zł w tym 192.461,- zł – jako dotacja z funduszy celowych na zadanie inwestycyjne „Budowa sieci wodociągowej Klonowo” oraz 30.000,- zł – jako środki niewykorzystane z 2002 r. z przeznaczeniem na budowę wodociągu Jamielnik.

 

Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”

Zmniejszono plan dochodów budżetowych o kwotę 300.000,- zł dotyczących wpływów ze sprzedaży mienia gminnego.

 

Dz. 750 – „Administracja publiczna”

Zwiększono plan dochodów budżetowych o kwotę 47.890,- zł w tym:

           3.500,- – darowizna na częściowe pokrycie kosztów związanych z organizacją „Dni Lidzbarka”

– 44.390,-            – otrzymana dotacja celowa z Urzędu Wojewódzkiego na wyposażenie Biura Informacji Turystycznej.

 

Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa ”

Został zwiększony plan dochodów o dotację celową na zadanie zlecone na pokrycie kosztów przeprowadzenia Referendum Ogólnokrajowego w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w kwocie 28.163,- zł.

 

Dz. 785 – „Różne rozliczenia”

Plan dochodów w tym dziale został zmniejszony o kwotę 26.621,- zł, w tym:

– o 36.300,- – została zwiększona subwencja oświatowa

– o 62.921,- – zmniejszono część rekompensującej subwencji z tyt. ulg i zwolnień w podatku rolnym

 

Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”

 

W dziale tym zwiększono plan dochodów o kwotę 45.838,- zł w tym:

         2.000,- – otrzymana darowizna z PKS Mława na zakup pomocy dydaktycznych,

         4.801,- – otrzymana dotacja na zakup wyprawek szkolnych dla uczniów klas pierwszych,

         6.552,- – środki otrzymane na dożywianie uczniów otrzymane z Agencji Nieruchomości Skarbu Państwa w szkołach podstawowych,

         2.840,- – środki otrzymane także z Agencji na dożywianie uczniów w gimnazjum,

         9.645,-  – zwiększono dotację celową dotyczącą odpisów na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów,

         20.000,-             – wpływy z tytułu odsetek na rachunku bankowym.

 

Dz. 853 – „Opieka społeczna”

Plan dochodów budżetowych w tym dziale zwiększono o kwotę 93.148,-zł w tym

            w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – o kwotę 14.465,- zł – jako dotacja celowa

            w rozdz. rozdz.  na zadanie zleconeotę 55.122,- zł u Państwa także na dożywianie uczniów.ukę w klasach pierwszyh,

            85313 – „Środki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej” w kwocie 16.110,- zł,

            w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze” – zmniejszono dotację celową na zadania zlecone o kwotę 148.547,- zł,

            w rozdz. 85315 – „Dodatki mieszkaniowe” – otrzymano dotację na zadania własne kwotę 110.321,- zł,

            w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne, wychowawcze” – plan dochodów został zmniejszony o kwotę 31.715,- zł,

            w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – zwiększono plan dochodów o kwotę 116.386,- zł w tym:

- 5.850,- zł – środki otrzymane na sfinansowanie części wyprawki szkolnej (plecaki, przybory szkolne),

- 110.536,- zł – otrzymana dotacja na dożywianie uczniów.

            w rozdz. 85378 – „Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – otrzymano w tym rozdz. 16.128,- zł na w/w zadanie. – otrzymano w tym rozdz. iołowych"na dożywianie uczniów.

 

Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”

Plan dochodów budżetowych w tym dziale został zwiększony o kwotę 115.409,- zł w tym:

– 1.500,- zł jako darowizna na kolonie i obozy,

– 112.016,- zł – dotyczy zwiększenia wpływów z tytułu odpłatności korzystania ze stołówek szkolnych,

– 1.893,- zł – zwiększono dotację z tytułu odpisów na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów.

 

Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”

Budżet w tym dziale ogółem został zwiększony o kwotę 34.040,- zł tj. o otrzymana dotację celową z tytułu pokrycia kosztów oświetlenia dróg i ulic wojewódzkich i krajowych.

 

I. DOCHODY BUDŻETU MIASTA I GMINY LIDZBARK ZA 2003 ROK

Planowane dochody budżetowe po zmianach wynoszą – 20.492.893,- zł – zostały wykonane w kwocie 20.334.034,- zł, co stanowi 99,2%.

Struktura planu i wykonania dochodów przedstawia się następująco:

Rodzaj dochodów

Plan

Wykonanie

% wykonania

dochody własne

w tym: udziały w podatkach

stanowiące dochód budżetu państwa

6.238.301,-

 

1.782.832,-

6.088.081,-

 

1.672.873,-

97,6

 

93,8

subwencje

9.875.377,-

9.766.394,-

98,9

dotacje celowe na zadania zlecone

2.231.433,-

2.222.794,-

99,6

dotacje otrzymane z funduszy celowych

-

108.983,-

-

dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumienia

70.000,-

70.000,-

100,0

dotacje na zadania własne

1.875.929,-

1.875.929,-

100,0

środki pozabudżetowe

201.853,-

201.853,-

100,0

RAZEM

20.492.893,-

20.334.034,-

99,2

 

Dochody własne

Dochody własne budżetu gminy stanowią 97,6 % ogólnie wykonanych dochodów budżetowych z tego:

            udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa      – 1.672.873,-

            podatek rolny                 302.521,-

            podatek od nieruchomości                        2.179.447,-

            podatek leśny                 182.698,-

            podatek od środków transportowych                       256.918,-

            podatek opłacony w formie karty podatkowej                         26.737,-

            podatek od czynności cywilnoprawnych                   129.137,-

            opłata skarbowa              52.238,-

            opłata eksploatacyjna                  21.957,-

            opłata targowa               43.126,-

            podatek od spadków i darowizn                  16.028,-

            dochody z majątku gminy            365.449,-

            dochody za wydawanie pozwoleń na sprzedaż alkoholu                      148.288,-

            pozostałe dochody                       690.664,-

 

Wykonanie podstawowych dochodów podatkowych przedstawia się następująco:

               podatek rolny                 117,0%

               podatek od nieruchomości                        93,0%

               podatek leśny                80,0%

               podatek od środków transportowych                       133,6%

 

Subwencje

Subwencje otrzymane z budżetu państwa stanowią 48,6% ogólnie wykonanych dochodów. Wykonanie subwencji ogólnej wynosi 9.766.394,- zł, w tym:

– subwencja ogólna        – 2.080.084,- zł

– subwencja oświatowa   – 6.975.220,- zł

– część rekompensująca             – 711.090,- zł

w tym:

- drogowa – 482.994,- zł

- z tytułu ulg – 228.096,- zł

w tym:

·            podatek rolny + leśny – 117.058,- zł

·            podatek od nieruchomości zakłady pracy chronionej   – 111.038,- zł

 

Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na dofinansowanie zadań zleconych bieżących

Ogółem wykonanie w/w dotacji wynosi 2.222.794,- zł, w tym:

– 111.660,- zł – dotacja otrzymana z Urzędu Wojewódzkiego na zadania zlecone w administracji rządowej,

– 34.615,- zł – dotacja otrzymana z Krajowego Biura Wyborczego na przeprowadzenie Referendum i wyborów uzupełniających do samorządów oraz dotacja na aktualizację rejestru wyborców,

– 4.801,- zł – dotacja otrzymana na zakup wyprawek dla uczniów podejmujących naukę w pierwszych klasach.

– 1.898.718,- zł – dotacja celowa otrzymana na zadanie zlecone „Opieki Społecznej”

– 173.000,- zł – dotacja otrzymana z Urzędu Wojewódzkiego z tytułu refundacji kosztów oświetlenia ulic i dróg wojewódzkich.

 

Dotacja celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień

Wykonanie w/w dotacji wynosi 70.000,- zł – jest to dotacja dotycząca porozumień ze Starostwem Powiatowym na dofinansowanie kosztów utrzymania dróg i ulic powiatowych.

 

ZESTAWIENIE WYKONANIA DOCHODÓW WG DZIAŁÓW

Dz.

Nazwa

Plan

Wykonanie

%

010

Rolnictwo i łowiectwo

230.961,-

226.778,-

98,2

020

Leśnictwo

2.300,-

2.426,-

105,5

600

Transport i łączność

75.000,-

75.000,-

100,0

700

Gospodarka mieszkaniowa

401.264,-

365.449,-

91,1

710

Działalność usługowa

10.500,-

4.600,-

43,8

750

Administracja publiczna

315.749,-

384.781,-

121,8

751

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa

34.615,-

34.615,-

100,0

754

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

2.500,-

3.060,-

122,4

756

Dochody od osób prawnych, fizycznych i innych

5.135.513,-

5.076.922,-

98,8

758

Różne rozliczenia

9.875.377,-

9.766.394,-

98,9

801

Oświata i wychowanie

89.633,-

80.143,-

89,4

851

Ochrona zdrowia

145.600,-

148.288,-

101,8

853

Opieka społeczna

2.351044,-

2.342.963,-

99,7

854

Edukacyjna opieka wychowawcza

215.024,-

215.528,-

100,2

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

1.572.963,-

1.572.963,-

100,0

926

Kultura fizyczna i sport

34.850,-

34.124,-

97,9

 

RAZEM

20.492.893,-

20.334.034,-

99,2

 

Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”

Wykonanie dochodów wynosi 226.778,- zł na plan 230.961,- zł tj.961,- zł tj.plan 230. dochodów wg działów. ozumień ze Starostwem Powiatowym na dofinansowanie kosztów utrzymania dróg i ulic pow 98,2%. Są to wpływy ze sprzedaży świadectw i kolczyków oraz otrzymana dotacja ze środków SAPARD na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu we wsi Klonowo” w wysokości 192.461,- zł plus 30.000,- zł przyjętych z niewykonanych środków inwestycyjnych z roku ubiegłego.

 

Dz. 020 – „Leśnictwo”

Na planowaną kwotę 2.300,- zł wykonano 2.426,- tj. 105,5%. Są to wpływy dot. z dzierżaw za tereny łowieckie.

 

Dz. 600 – „Transport i łączność”

Wykonanie dochodów wynosi 100%. Jest to dotacja od Starostwa w kwocie 70.000,- zł plus 5.000,- zł Kwota otrzymana z Rady Sołeckiej w Jeleniu z przeznaczeniem na budowę chodnika.

 

Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”

Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 91,1%. Są to dochody ze sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i czynszy.

 

Dz. 710 – „Działalność usługowa”

Wykonanie w tym dziale wynosi 43,8%. Są to wpływy za wykonanie opracowań geodezji.

 

Dz. 750 – „Administracja publiczna”

Na plan dochodów w tym dziale 315.749,- zł wykonanie wynosi 384.781,- zł, tj. 121,8%. Są to wpływy z różnych opłat, z odsetek na rachunkach bankowych, a także przekazane dotacje na zadania zlecone w administracji.

 

Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa”

Wykonanie w tym dziale wynosi 100%. Jest to dotacja na pokrycie kosztów związanych z Referendum Ogólnokrajowym w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej plus dodatkowe wybory do samorządu i aktualizacja spisów wyborców.

 

Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”

Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 122,4%. Są to wpływy z mandatów pobrane przez Straż Miejską.

 

Dz. 756 – „dochody od osób prawnych, fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej”

Planowane dochody w kwocie 5.135.513,- zł zostały wykonane w kwocie 4.967.939,- zł, tj. 96,7%.

W rozdz. 75601 – „Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych” wykonanie wynosi 101%. Jest to podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej.

W rozdz. 75615 – „Wpływy z podatku rolnego, leśnego, od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych” – wykonano 99,9%.

W rozdz. 75616 – „Wpływy z podatku rolnego, leśnego, od podatków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych i opłat lokalnych od osób fizycznych” – wykonano 113,8%.

W rozdz. 75618 – „Wpływy z opłaty skarbowej” – plan 50.790,- zł, wykonanie 52.238,- zł, tj. 102,8%.

W rozdz. 75619 – „Wpływy z różnych rozliczeń” – plan 18.290,- zł, wykonanie 21.957,- zł, tj. 120%. (Opłata eksploatacyjna)

W rozdz. 75621 – „Udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa” – plan 1.782.832,- zł, wykonanie 1.672.873,- zł. tj. 93,8%, w tym:

-                podatek dochodowy od osób fizycznych – plan 1.750.432,-zł, wykonanie 1.625.985,- zł, tj. 92,9%

-                 podatek dochodowy od osób prawnych – plan 32.400,- zł, wykonanie 46.888,- zł tj. 144,7%

Ogółem na dzień 31.12.2003 r. w podatkach występują zaległości w kwocie 783.023,-nadpłata 1.050,-.Egzekucja w/w zaległości prowadzona jest na bieżąco.

 

Dz. 758 – „Różne rozliczenia”

Na planowane dochody w tym dziale kwoty 9.875.377,- zł wykonano w 98,9%.

 

Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”

Plan dochodów w tym dziale to kwota 89.633,-zł,a wykonanie 80.143,-zł, tj. 89,4% w tym:

               dochody własne             20.000,- zł,

               środki na dożywianie dzieci z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa                      9.392,- zł,

               odpisy na wypłatę funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów –        43.950,- zł,

               środki na sfinansowanie części wyprawki szkolnej                4.801,- zł,

               darowizna –         2.000,- zł.

 

Dz. 851 – „Ochrona zdrowia”

Plan dochodów w tym dziale wynosi 145.600,- zł, a wykonanie 148.288,- zł, co stanowi 101,8%. Są to głównie opłaty za wydanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

 

Dz. 853 – Opieka społeczna”

Wykonanie dochodów w tym dziale wynosi 99,7% na plan 2.351.044,- zł wykonano 2.342.963,- zł.

            w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – plan 243.795,- zł, wykonano 100%,

            w rozdz. 85313 – „Składki na ubezpieczenia społeczne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej”– plan 42.705zł,wykonano 34.066 (niewykorzystana część została zwrócona do Urzędu Wojewódzkiego)

            w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne” - plan 1.182.021,-zł, wykonano 1.182.021,-zł,

            w rozdz. 85315 – „dodatki mieszkaniowe” – plan 210.321,- zł, wykonano w 100 %,

            w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze” – plan 133.118,- zł, wykonano 100%,

            w rozdz. 85319 – „Ośrodki pomocy społecznej” – plan 283.740,- zł, wykonan0 w 100%,

            w rozdz. 85328 – „Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze” – plan 72.830,- zł, wykonano w 100%,

            w rozdz. 85378 – „ Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – plan 16.128,- zł wykonano w 100%,

            w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – plan 166.386,- zł, wykonano w 100%.

 

Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”

Ogółem planowane dochody w kwocie 215.024,- zł, wykonano w kwocie 215.528,- zł, tj. 100,2%, w tym:

            w rozdz. 85404 – „Przedszkola” – plan 66.826,- zł, wykonanie 65.837,- zł, tj. 98,5%,

            w rozdz. 85412 – „Kolonie i obozy” – plan dochodów 1.500,- zł, wykonano 100%,

            w rozdz. 85495 – „Pozostała działalność” – plan 146.698,- zł, wykonanie 148.191,- zł,  tj. 101%.

 

Dz. 900 – „Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska”

Planowane dochody w tym dziale to kwota 1.572.963,- zł, wykonano w 100 %, w tym:

               1.399.963,- zł – to otrzymana dotacja celowa z Urzędu Marszałkowskiego, na zadanie inwestycyjne „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej”,

               173.000,- zł – dotacja celowa – dot. refundacji kosztów oświetlenia dróg i ulic wojewódzkich.

 

Dz. 926 – „Kultura fizyczna i sport”

Planowane dochody w tym dziale 34.850,- zł zostały wykonane w kwocie 34.124,- zł tj. 97,9 %.

 

Jak wynika z przedstawionej analizy wykonanych dochodów za 2003 r. – realizacja przebiegała prawidłowo – co stanowi 99,2% wykonania. Należy zauważyć, że w 2003 r. wykonanie podstawowych dochodów podatkowych przekroczyło 100%, co wiążę z bardziej skuteczną ściągalnością należności i zmniejszeniem zaległości podatkowych w stosunku do roku ubiegłego.

 

II. WYDATKI BUDŻETU GMINY

Planowane wydatki budżetu gminy po zmianach w kwocie 20.005.153,- zł, wykonano w kwocie 19.174.004,- zł, co stanowi 95,8%. Wykonanie wydatków w poszczególnych działach przedstawia się następująco:

Dz.

Nazwa

Plan

Wykonanie

%

010

Rolnictwo i łowiectwo

526.218,-

517.405,-

98,3

600

Transport i łączność

267.300,-

238.768,-

89,3

700

Gospodarka mieszkaniowa

202.000,-

202.000,-

100,0

710

Działalność usługowa

45.300,-

38.857,-

85,7

750

Administracja publiczna

2.452.377,-

2.421.145,-

98,7

751

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i sądownictwa

34.615,-

34.615,-

100,0

754

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

401.360,-

387.316,-

96,5

757

Obsługa długu publicznego

40.803,-

39.012,-

95,6

758

Różne rozliczenia

0,-

0,-

0,0

801

Oświata i wychowanie

7.808.121,-

7.708.215,-

98,7

851

Ochrona zdrowia

149.600,-

149.506,-

99,9

853

Opieka społeczna

3.400.356,-

3.391.121,-

99,7

854

Edukacyjna opieka wychowawcza

768.902,-

761.152,-

99,0

900

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

3.174.601,-

2.557.084,-

80,5

921

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

461.000,-

461.000,-

100,0

926

Kultura fizyczna i sport

272.600,-

266.808,-

97,9

 

RAZEM

20.005.153,-

19.174.004,-

95,8

 

Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”

Plan wydatków w tym dziale to kwota 526.218,-zł, wykonanie 517.405,-co stanowi 98,3%. Wykonanie wydatków inwestycyjnych to kwota 502.936,- zł, a działalność bieżąca 14.469,- zł. Wydatki dotyczące działalności bieżącej to wydatki związane z opłaceniem składek do Izb Rolniczych, zakupem świadectw miejsca pochodzenia zwierząt oraz odbiorem padliny zwierząt.

 

Dz. 600 – „Transport i łączność”

Na plan wydatków 267.300,- zł wykonano 238.768,- zł co stanowi 89,3%. W planowej kwocie wydatków przeznacza się na wydatki inwestycyjne kwotę 51.200,- zł w tym na budowę chodnika we wsi Wąpiersk i Jeleń, wykonanie wiat przystankowych oraz położenie kostki brukowej na przystanku w Bryńsku.

Na działalność bieżącą przeznacza się 216.100,- zł W wydatkach bieżących wykonanie wynosi 195.087,- zł. Są to wydatki związane z utrzymaniem bieżących remontów dróg gminnych i powiatowych.

 

Dz. 700 – „Gospodarka mieszkaniowa”

Planowana kwota to 202.000,- zł została wydatkowana w 100%. Jest to dotacja dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.

 

Dz. 710 – „Działalność usługowa”

Na plan w tym dziale 45.300,- zł wykonano 38.857,- zł tj. 85,7%. Są to wydatki związane z wyceną mienia, lokali, aktualizacją map, podziałem geodezyjnym działek.

 

Dz. 750 – „Administracja publiczna”

Plan wydatków w tym dziale to kwota 2.452.377,- zł, wykonanie 2.421.145,- zł tj. 98,7%. W poszczególnych rozdziałach plan i wykonanie przedstawia się następująco:

Rozdz.

Nazwa

Plan

Wykonanie

%

75011

Urzędy Wojewódzkie

111.660,-

111.660,-

100

75022

Rady Gmin

103.000,-

100.854,-

98

75023

Urzędy Gmin

2.099.728,-

2.071.538,-

98

75095

Pozostała działalność

137.989,-

137.083,-

99

 

OGÓŁEM

2.452.377,-

2.421.145,-

98,7

 

            rozdz. 75011 – „Urzędy Wojewódzkie” – wykonanie 100%, całkowicie jako zadanie zlecone.

            rozdz. 75022 – „Rady Gmin” – wykonanie 98% dotyczy wypłat diet radnych i Przewodniczącego Rady Miejskiej.

            rozdz. 75023 – „Urzędy Gmin” – wykonanie 98%.Wydatki inwestycyjne w tym dziale wynoszą 32.000,- zł – dot. zakupu sprzętu komputerowego, wykonanie podjazdu w budynku informacji turystycznej plus wymiana okien w budynku Przychodni Zdrowia. Wydatki na działalność bieżącą to kwota 2.039.538,- zł, związane z wynagrodzeniem pracowników plus pochodne, z zakupem materiałów biurowych, paliwa, opału oraz z usługami pocztowymi, szkoleniami pracowników i pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem urzędu.

            rozdz. 75095 – „Pozostała działalność” – wydatki wykonane w 99%. Są to wydatki związane z promocją miasta i gminy oraz z zakupem mebli i sprzętu komputerowego do biura informacji turystycznej ze środków otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego.

 

Dz. 751 – „Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa”

W dziale tym wykonanie wynosi 100%. Są to wydatki dot. aktualizacji stałych rejestrów wyborców w kwocie 2.152,- zł plus 4.300,- zł – na pokrycie kosztów wyborców uzupełniających do samorządu gminnego i kwota 28.163,- zł – na pokrycie kosztów przeprowadzenia Referendum Ogólnokrajowego w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej.

 

Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa „

Planowane wydatki w kwocie 401.360,- zł, zostały wykonane w kwocie 387.316,- zł tj. 96,5%, w tym:

               rozdz. 75412 – „Ochotnicza straż pożarna” – plan wydatków 303.060,- zł, wykonanie 296.631,- zł, tj. 98% w tym wydatki inwestycyjne 155.000,- zł na zakup samochodu strażackiego plus karosację.

               rozdz. 75416 – „Straż Miejska” – plan wydatków 98.300,- zł, wykonanie 90.685,- zł, tj. 92%. Wydatki zostały poniesione na utrzymanie pracowników Straży Miejskiej tj. wynagrodzenia plus pochodne i zakup paliwa.

 

Dz. 757 – „Obsługa długu publicznego”

Planowane wydatki w tym dziale wykonane w 95,6% - są to zapłacone odsetki od zaciągniętej pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska na zadanie inwestycyjne „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej”.

 

Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”

Planowane wydatki w tym dziale to kwota 7.808.121,- zł, wykonanie to kwota 7.708.215,- zł, tj. 98,7%. W poszczególnych rozdziałach wykonanie przedstawia się następująco:

Rozdz.

Nazwa

Plan

Wykonanie

%

80101

Szkoły podstawowe

4.529.060,-

4.500.923,-

99,4

80104

Oddziały klas "0"w przedszkolach i szkołach podstawowych

321.929,-

317.109,-

98,5

80110

Gimnazja

2.308.913,-

2.265.793,-

98,0

80113

Dowożenie uczniów do szkół

327.503,-

319.730,-

97,6

80114

Zespół ekonomiczno - administracyjny szkół

244.807,-

239.939,-

98,0

80146

Placówki dokształcania i doskonalenia nauczycieli

23.959,-

12.975,-

54,0

80195

Pozostała działalność

51.950,-

51.746,-

99,6

 

OGÓŁEM

7.808.121,-

7.708.215,-

98,7

 

Jak wynika z przedstawionej tabeli wykonanie wydatków oświaty wynosi 98,7%.

W planowanych wydatkach oświaty – 7.808.121,- zł na wydatki inwestycyjne przeznaczono 79.900,- zł dot. modernizacji szkoły na ul. Zieluńskiej plus modernizacja budynku szkolnego w Dłutowie.

W wydatkach bieżących ponad 90% wynoszą wydatki na płace wraz z pochodnymi dla nauczycieli oraz obsługi.

Pozostałe wydatki to zakup energii, gazu, opału, materiałów, środków czystościowych, odpisy na fundusz socjalny, usługi pocztowe, telefoniczne i remontowe.

W 2003 roku w zakresie remontów wykonano następujące prace w poszczególnych placówkach oświaty:

Szkoła Podstawowa Lidzbark:

-            remont sanitariatów (ułożenie płytek na ścianach),

-            wymiana stolarki okiennej,

-            przestawienie pieców kaflowych,

-            malowanie pomieszczeń lekcyjnych i sanitariatów,

-            wymiana oświetlenia izb lekcyjnych.

Szkoła Podstawowa Wąpiersk:

-            wykonanie tynków zewnętrznych budynku socjalnego,

-            malowanie elewacji,

-            wymiana grzejników,

-            wymiana podłóg w klasie i gabinecie dyrektora,

-            ułożenie wykładziny podłogowej,

-            wymiana pieca C.O.

Szkoła Podstawowa Bryńsk:

-               wymiana części ogrodzenia boiska szkolnego (z drewnianego na siatkę),

-               uszczelnienie pokrycia dachowego (z dachówki),

-               wymiana przyłącza elektrycznego do budynku szkolnego.

Szkoła Podstawowa Słup:

-               wykonanie i montaż stojaków stalowych do gry w koszykówkę oraz słupów stalowych do piłki siatkowej.

Szkoła Podstawowa Kiełpiny:

-               remont sanitariatów (ułożenie płytek na ścianach i podłodze).

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum Dłutowo:

-               remont sali gimnastycznej,

-               wymiana stolarki okiennej w sali,

-               wymiana pokrycia dachowego w sali gimnastycznej,

-               wymiana instalacji elektrycznej i punktów oświetleniowych.

Gimnazjum Lidzbark:

-               wymiana oświetlenia w izbach lekcyjnych,

-               remont dachu nad garażem,

-               roboty malarskie (malowanie klas i stołówki).

Przedszkole Dłutowo:

-               malowanie izb lekcyjnych i korytarza.

Podsumowując działalność całego działu 801 – 7.708.215,- zł plus z Dz. 854 „Świetlice szkolne” – 125.203,- zł i „Kolonie i obozy” – 12.709,- zł

-            7.846.127,- zł      – ogółem wydatki,

-            6.975.220,- zł      – otrzymana subwencja oświatowa,

-            9.392,- zł             – środki otrzymane z Agencji Nieruchomości Rolnych,

-            4.081,- zł             – środki otrzymane na wyprawki dla uczniów,

-            43.950,- zł           – otrzymana dotacja na wypłacony fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów.


           812.764,- zł

Kwota 812.764,- zł jest to dopłata z budżetu gminy na działalność oświaty za 2003 r.

 

Dz. 851 – „Ochrona zdrowia”

Planowane wydatki w tym dziale to 149.600,- zł, wykonanie 149.506,- zł, co stanowi 99,9%. Są to wydatki poniesione na pokrycie kosztów profilaktycznych, pobyt w Ośrodku Rehabilitacji, dojazdy do Poradni w Działdowie oraz przekazana dotacja dla Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym – 4.000,- zł.

 

Dz. 853 – „Opieka społeczna”

Planowane wydatki w tym dziale w kwocie 3.400.356,- zł, wykonano 3.391.121,- zł, tj. 98,7% w tym:

            zadania zlecone   plan – 1.907.357,- zł

wykonanie – 1.898.718,- zł,         

            zadania własne    plan – 1.492.999,- zł

wykonanie – 1.492.403,- zł          

W poszczególnych rozdziałach wykonanie przedstawia się następująco:

        w rozdz. 85303 – „Ośrodki wsparcia” – plan 243.795,- zł – wykonano w 100% - jako zadanie zlecone,

        w rozdz. 85313 – „Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej” – z planu w kwocie 42.705,- zł – wykonano 34.066,- zł – pozostała kwota została zwrócona jako niewykorzystana dotacja,

        w rozdz. 85314 – „Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne” – plan 1.321.543,- zł wykonanie wydatków wynosi 100% w tym:

- zlecone – 1.182.021,- zł

- własne – 139.522,- zł

            w rozdz. 853 – „Dodatki mieszkaniowe” – plan 611.741,- zł wykonanie 99,9%,

            w rozdz. 85316 – „Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze” – plan 133.118,- zł wykonanie 100%,

            w rozdz. 85319 – „Ośrodki pomocy społecznej” – plan wydatków 824.940,- zł, wykonanie 824.918,- zł, w tym:

- zlecone – 283.740,- zł

- własne – 541.200,- zł

               w rozdz. 85378 – „Usuwanie skutków klęsk żywiołowych” – plan 16.128,- zł, wykonanie 100%,

               w rozdz. 85395 – „Pozostała działalność” – plan wydatków 206.386,- zł wykonanie 100%. Są to wydatki związane z dożywianiem uczniów –184.260,- zł, wyposażenie stołówek – 16.276,- zł plus 5.850,- zł na zakup wyprawek szkolnych dla uczniów.

 

Dz. 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”

Zaplanowane wydatki w kwocie 768.902,- zł wykonano w kwocie 761.152,- zł, co stanowi 99%, w tym:

               w rozdz. 85401 – „Świetlice szkolne” – plan wydatków 125.877,- zł, wykonanie 125.203,- zł,

               w rozdz. 85404 – „Przedszkola” – plan wydatków 483.617,- zł, wykonanie 476.851,- zł tj. 98,6%,

               w rozdz. 85412 – „Kolonie i obozy” – plan wydatków 12.710,- zł, wykonanie 100%,

               w rozdz. 85495 – „Pozostała działalność” – plan 146.698,- zł, wykonanie 146.389,- zł tj. 99,8% – wydatki dotyczą stołówek szkolnych – 140.928,- zł plus 5.770,- zł – odpisy na fundusz socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów.

 

Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”

Zaplanowane wydatki w tym dziale w kwocie 3.174.601,- zł zostały wydatkowane w kwocie 2.557.084,- zł, co stanowi 80,5%, w tym zaplanowane wydatki majątkowe 2.055.681,- zł a wykonanie w kwocie 1.510.740,- zł i tak:

            w rozdz. 90001 – „Gospodarka ściekowa i ochrona wód” – plan to 1.403.463,- wykonanie 100% – dotyczy to 1.399.963,- zł zadania inwestycyjnego „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji” oraz 3.500,- zł – jako dotacja dla Stowarzyszenia Polski Związek Wędkarski,

             rozdz. 90002 – „Gospodarka odpadami” – plan 655.718,- zł wykonanie 110.777,- zł – selektywna zbiórka odpadów, a nieprzekazana dotacja dla związku gmin tj. Zgromadzenie Ekologiczne „Działdowszczyzna” – będzie ujęte do realizacji w budżecie na rok 2004 na budowę wysypiska w Ciechanówku,

            w rozdz. 90003 – „Oczyszczanie miast i wsi” – plan 137.010,- zł wykonanie 131.314,- zł, wydatki dotyczą bieżącego utrzymania czystości miasta i wsi,

            w rozdz. 90004 – „Utrzymanie zieleni w mieście i wsi” – plan 38.670,- zł, wykonanie 36.309,- zł, co stanowi 94%,

            w rozdz. 90015 – „Oświetlenie ulic, placów” – plan 552.040,- zł, wykonanie 516.413,- zł, tj. 93,5%,

            w rozdz. 90095 – „Pozostała działalność” – plan 387.700,- zł, wykonanie 358.808,- zł, co stanowi 92,5%. Wydatki poniesione w tym rozdziale to wydatki związane z zatrudnieniem pracowników inwestycyjnych i robót publicznych, nadzór sanitarny nad targowiskiem. Należy zaznaczyć, że 100.000,- zł przeniesiono uchwałą na 2004 r. jako wydatki niewygasające dot. pokrycia kosztów związanych ze zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego.

 

Dz. 921 – „ Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”

Plan wydatków w tym dziale 461.000,- zł wykonanie 100% w tym:

-            236.000,- zł - dotacja dla Instytucji Kultury –MGOK,

-            224.000,- zł. – dotacja dla Instytucji Kultury – Biblioteki,

-            1.000,- zł – dotacja dla stowarzyszenia – Towarzystwo Miłośników Lidzbark.

 

Dz. 926 – „Kultura fizyczna i sport”

Plan wydatków w tym dziale to kwota 272.600,- zł wykonanie 266.808,- zł, tj. 97,9%

-            214.600,- zł – wydatki związane z działalnością Miejsko – Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji tj. organizowanie imprez sportowych, turniejów dla młodzieży szkolnej, dorosłych, zabaw tanecznych, noc świętojańska, dni Lidzbarka,

-            58.000,- zł – dotacja dla stowarzyszenia dla Klubu Sportowego „Wel”.

 

Dotacje dla jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych

W 2003 roku udzielono dotacji na zadania zlecone następującym stowarzyszeniom zgodnie z zawartymi umowami:

-             4.000,- zł            – otrzymała dotację Komenda ZHP na organizowanie przedsięwzięć związanych z realizacją zadań w zakresie wychowania patriotycznego. Komenda ZHP przedłożyła rozliczenie z otrzymanej komendy.

-             4.000,- zł            – przekazano Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym na organizowanie imprez integracyjnych i szkoleń dla osób niepełnosprawnych. Dotacja rozliczona zgodnie z umową.

-             3.500,- zł            – przekazano dla Polskiego Związku Wędkarskiego na popularyzację i upowszechnianie wiedzy ekologicznej. Dotację rozliczono.

-             1.000,- zł            – przekazano dla Towarzystwa Miłośników Lidzbarka na organizację imprez,konkursów i uroczystości oraz propagowanie wśród mieszkańców związków kulturowych.

-             58.000,- zł          – przekazano dla Klubu Sportowego „Wel” – na masowe krzewienie kultury fizycznej, rozwój sportu i aktywnych form rekreacji wśród mieszkańców. Ze środków dotacji sfinansowano udział dzieci i młodzieży w imprezach sportowych w zakresie piłki nożnej, kajakarstwa i tenisa stołowego. Zarząd Klubu przedstawił rozliczenie z otrzymanej dotacji za 2003 r.

 

III. ANALIZA DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ ZA 2003 r.

Środki finansowe przeznaczone na działalność inwestycyjną po zmianach w budżecie wynoszą 2.877.279,- zł, co stanowi 14,4% do ogólnie planowanych wydatków. Wykonanie wydatków inwestycyjnych to kwota 2.323.373,- zł, co stanowi 12% do ogólnie wykonanych wydatków.

 

Dz. 010 – „Rolnictwo i łowiectwo”

W dziale tym planowane środki na zadania inwestycyjne to kwota 503.498,- zł, w tym

-            441.498,- zł – „Budowa wodociągu Klonowo”, zadanie to było kontynuacją roku ubiegłego i ogólnie poniesione nakłady wyniosły 480.366,17 zł. Roboty polegały na wybudowaniu sieci wodociągowej o 110-160PCV długości 6.600,50 m, przyłącza kanalizacyjne długości 950,50m – 78 sztuk. zadanie to było w części finansowane ze środków SAPARD – w wys. 192.461,- zł,

-            10.000,- zł – „Budowa wodociągu Jamielnik” – ogólnie poniesione nakłady to kwota 8.204,46 zł. Zadanie polegało na wykonaniu sieci wodociągowej o 90 PCV o długości 202 m oraz hydrantów o 80 – 3 sztuki,

-            52.000,- zł – „Rozbudowa wodociągu Wąpiersk” – poniesione nakłady – 51.471,66 zł. Roboty polegały na budowie sieci wodociągowej o 90 PCV – 2089 m, przyłączy wodociągowych o 40 PF – 5 sztuk o długości 187,0 m.

 

Dz. 600 – „Transport i łączność”

Planowane środki finansowe w tym dziale na zadania inwestycyjne – 51.200,- zł, wykonano 43.681,- zł, w tym:

-        8.441,53 – „Budowa chodnika we wsi Jeleń”. Zakres robót polegał na:

- ustawieniu krawężnika drogowego 130 mb,

- ustawieniu krawężnika chodnikowego 96mb,

- wykonanie zatoki z kostki grub. 8 cm typ Polbruk – 100,5 m2

- wykonanie chodnika z kostki grub. 6 cm typ Polbruk – 115,5 m2

- wykonanie wjazdów na posesję. Zadanie polegało na współfinansowaniu budowie z Zarządem Dróg Powiatowych w Działdowie. Całość zadania ogółem – 16.883,- zł

-            8.674,63 – „Bodowa chodnika we wsi Wąpiersk”- zadanie współinwestowane ze Starostwem Powiatowym. Wartość całości zadania – 17.350,- zł, Zakres robót polegał na:

- ustawieniu obrzeża chodnikowego – 410mb

- ułożeniu chodnika z kostki grub. 6 cm, na odcinku dł.ok.220 mb – 273m2

- nałożeniu kostki brukowej grub. 8 cm na wjazdach – 41 m2

-            14.512,57 – „Budowa wiat przystankowych” na wsiach Zalesie, Koty, Zdrojek. Zakres robót polegał na wykonaniu płyty betonowej (posadzki) z kostki „Polbruk”, montaż przystanków autobusowych.

-            12.000,- zł – „Ułożenie kostki brukowej na przystanku autobusowym w Bryńsku”. Położono 92 m2 kostki brukowej, ułożono krawężnik uliczny – 128 mb, ułożenie obrzeży trawnikowych – 56 mb.

 

Dz. 750 – „Administracja publiczna”

Planowane środki finansowe na zadania inwestycyjne w tym dziale – 32.000,- zł wydatkowano środki finansowe w 100% i tak:

         12.000,- zł           – wymiana okien – 24 sztuk w budynku Przychodni Lekarskiej,

– 10.000,- zł      – zakup sprzętu komputerowego dla Urzędu Miasta,

         10.000,- zł           – wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w budynku administracyjnym przy Biurze Informacji Turystycznej.

 

Dz. 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”

Zaplanowana kwota w tym dziale – 155.000,- zł wydatkowano w 100% w tym 5.000,- zł – karosacja samochodu OSP Kiełpiny + 150.000,- zł – współfinansowanie w zakupie samochodu strażackiego dla OSP Lidzbark. Ogólny koszt zakupu samochodu to kwota 296.400,- zł.

 

Dz. 801 – „Oświata i wychowanie”

Planowane środki na zadania inwestycyjne w tym dziale to kwota 79.900,- zł, wykonano w 100%.

         10.000,- zł           – „Modernizacja Szkoły Podstawowej przy ul. Zieluńskiej” – wymiana 12 sztuk okien na okna PCV wraz z parapetami,

         69.313,40 zł        – „Modernizacja budynku szkolnego w Dłutowie” – wymiana całej stolarki okiennej, naprawa pokrycia dachowego na budynku sali gimnastycznej, wymiana oświetlenia w klasach lekcyjnych. Nakłady w kwocie 33.900,- zł zostały sfinansowane z części rezerw budżetu państwa – w subwencji oświatowej.

 

Dz. 900 – „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”

Planowane środki inwestycyjne w tym dziale to kwota 1.510.740,- zł wydatkowano w 100%, i tak:

            1.399.963,- zł – na kontynuację inwestycji „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej dla gminy Lidzbark”

 

Ogólnie poniesione nakłady na w/w inwestycję odebraną protokołem odbioru – to kwota 24.223.021,30 zł. Ostateczne rozliczenie poniesionych kosztów przy realizacji w/w zadania to:

          22.943.600,01 zł     – roboty budowlane montażowe,

                 556.400,- zł     – dokumentacja techniczna,

                23.768,80 zł     – koszty aktualizacji map + koszty opracowania możliwości przyjęcia ścieków do oczyszczalni w garbarni,

               433.104,34 zł     – nadzór inwestycyjny,

                   22.800,- zł     – nadzór archeologiczny,

               103.026,90 zł     – odsetki od pożyczki z NFOŚr,

                58.831,30 zł     – opłaty przyłączeniowe,

                81.489,95 zł     – pozostałe koszty,

               - 110.777,- zł     – koszty organizacji selektywnej zbiórki odpadów komunalnych u źródła

 

W 2003 roku – poniesione zostały wydatki dotyczące inwestycji niezrealizowanych w 2002 roku i tak:

-            „Budowa wodociągów Osiedle Zieluńska” – wydatkowano 29.777,88 zł – wybudowano sieć wodociągową z rur PCV o 90 o długości 442,5 mb oraz o 110 PCV – o długości 128,5 mb,

-            „Kompleksowe wykonanie oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej” – wydatkowano 82.019,51 zł na roboty w 2003 roku,

-            „Remont dachu na budynku Biblioteki” – wydatkowano 31.500,- zł. Roboty polegały na rozbiórce pokrycia dachowego, obróbek blacharskich, położeniu desek okapowych, ołaceniu na powierzchni 229,63 m2, wykonaniu nowego pokrycia dachówki oraz nowych obróbkach z blachy powlekanej na nowym ołaceniu,

-            „Objazd drogowy ul. Chopina” – wydatkowano 6.488,40 zł poniesione ogółem nakłady wynoszą 32.168,40 zł. Niewykorzystane środki finansowe zostały przelane na dochody budżetu.

 

Z przedstawionego sprawozdania finansowego za rok 2003 stwierdza się, że gospodarka finansowa prowadzona była prawidłowo o czym świadczy wykonanie dochodów w wysokości 99,2% i wydatków 95,8% oraz malejące zadłużenia podatników. Na dzień 31.12.2003 r. – gmina posiada zadłużenie w kwocie 8.150.000,- zł. Kwota 8.000.000,- zł to pożyczka zaciągnięta na zadanie inwestycyjne „Kanalizacja” i 150.000,- zł na zakup samochodu strażackiego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Po sporządzeniu sprawozdań finansowych z wykonania budżetu za 2003 rok – wolne środki wynoszą 672.290,- zł, które to będą wykorzystane jako źródło pokrycia deficytu budżetowego w 2004 r.

 

IV. Zakład budżetowy

Zakładem budżetowym Gminy Lidzbark jest Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Analiza dochodów i wydatków za I półrocze 2003 r. przedstawia się następująco:

 

I Dochody

Źródło dochodów

Plan

Wykonanie

Procent

Wpływy z opłat za zarządzanie, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości

774.400,-

372.070,-

48,0

Wpływy z usług

39.200,-

1.001,-

2,5

Dotacja przedmiotowa z budżetu

190.000,-

127.000,-

66,8

Razem

1.003.600,-

500.071,-

49,8

 

II Wydatki

Nazwa

Plan

Wykonanie

Procent

Wynagrodzenia

280.200

119.481,-

42,6

Pochodne od wynagrodzeń

57.000,-

22.991,-

40,3

Zakup materiałów

58.300,-

21.196,-

36,3

Energia

260.000,-

155.125,-

59,6

Usługi materialne

170.100,-

75.089,-

44,1

Pozostałe wydatki

164.600,-

53.803,-

32,7

Razem

990.200,-

447.685,-

45,2

 

Jak wynika z w/w zestawienia dochodów i wydatków w ZGM dochody wykonano w 49,8 % - wydatki 45,5 %.

Wydatki poniesione przez Zakład to wydatki związane z bieżącym utrzymaniem budynków komunalnych.

Realizacja dochodów i wydatków za I półrocze w ZGM przebiega prawidłowo, jednak należności z tyt. niepłaconych czynszy i inne wynosi 257.810,- zł, a zobowiązania 86.398,- zł.

 

V. Fundusz Ochrony Środowiska

Na rok 2003 planowano:

            przychody finansowe FOŚ w kwocie                       48.500,-

            stan środków finansowych           12.887,-

oraz

            rozchody w kwocie                       56.287,-

            stan środków finansowych                        5.100,-

Wykonanie przychodów za 2003 r. przedstawia się następująco:

            środki otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego                     71.826,-

            odsetki bankowe             1.105,-

            środki na rachunku bankowym                  12.887,-

Ogółem przychody – 85.818,-

 

W 2003 r. dokonane rozchody FOŚ w kwocie 54.549,- zł. Wydatki poniesione były na zakup materiałów tj. kosiarki, kontenerów na śmieci, paliwa, obsługa exofloxa oraz wydatki związane z organizacją konkursów przyrodniczych GEPTA. Poniesione zostały także wydatki związane z przyłączeniami kanalizacyjnymi w kwocie – 17.302,82 zł. Stan środków na 31.12.2003 r. Fundusz Ochrony Środowiska wynosi 31.269,- zł.