Uchwała Nr XXVI/229/04
Rady Miejskiej w Lidzbarku
z dnia 30 grudnia 2004 r.
w sprawie budżetu na rok 2005
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 109, art. 124, ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. z 2003 r., Dz. U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
Rada Miejska uchwala co następuje:
§ 1
1. Uchwala się dochody budżetu gminy w wysokości 26.023.686 zł, zgodnie z zał. nr 1 i 1a.
2. Ogólna kwota dochodów, o której mowa w ust. 1 obejmuje w szczególności:
a) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3.903.892 zł, zgodnie z zał. nr 3,
b) dotacje celowe na realizację zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 70.000 zł, zgodnie z zał. nr 4,
c) dotacje celowe na realizację zadań własnych gminy – 477.000 zł,
d) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 130.000 zł,
e) subwencja ogólna – 11.164.652 zł,
f) dochody własne – 6.982.218 zł,
g) środki na finansowanie programów ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi – 2.932.113 zł,
h) inne dotacje – 363.811 zł.
§ 2
1. Uchwala się wydatki budżetu gminy w wysokości 25.628.562 zł, zgodnie z zał. nr 2.
2. Z wydatków, o których mowa w ust. 1 przeznacza się łącznie na:
1) wydatki bieżące kwotę 21.240.180 zł, w tym na:
a) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 10.942.312 zł,
b) dotacje 606.500 zł,
c) wydatki na obsługę długu gminy 105.563 zł,
2) wydatki majątkowe w 2005 r. w wysokości 4.388.382 zł,
a) wydatki inwestycyjne na 2005 r. w wysokości 4.388.382 zł, zgodnie z zał. nr 5,
3. Kwota wydatków określona w ust. 1 obejmuje ponadto:
a) wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3.903.892 zł, zgodnie z zał. nr 3,
b) wydatki związane z realizacją zadań wspólnych zrealizowanych:
– porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 78.000 zł, zgodnie z zał. nr 4,
c) wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 130.000 zł,
§ 3
Nadwyżkę budżetu gminy w wysokości 395.124 zł przeznacza się na rozchody:
a) spłatę rat pożyczek w kwocie 395.124 zł,
§ 4
1. Prognozuje się łączną kwotę długu gminy na koniec 2005 roku w wysokości 7.101.335 zł, zgodnie z zał. nr 6.
2. Uchwala się przychody w wysokości 914.876 zł i rozchody w wysokości 1.310.000 zł, stanowiące zał. nr 7.
3. Sytuację finansową gminy przedstawia załącznik Nr 8.
§ 5
1. Uchwala się plan przychodów i wydatków:
a) środków specjalnych – przychody w wysokości 2.000 zł; wydatki w wysokości 2.000 zł,,
zgodnie z zał. nr 9.
§ 6
Uchwala się dotacje dla:
a) samorządowych instytucji kultury w wysokości 496.440 zł, zgodnie z zał. nr 10,
b) podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na zadania zlecone do realizacji
w wysokości 78.800 zł, zgodnie z zał. nr 11,
§ 7
Zatwierdza się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w wysokości:
– przychody – 51.000 zł,
– wydatki – 50.000 zł,
zgodnie z zał. nr 12
§ 8
Tworzy się rezerwę ogólną w wysokości 100.000 zł,
§ 9
1. Upoważnia się Burmistrza do zaciągania zobowiązań oraz długu publicznego do wysokości kwot uchwalonych w budżecie.
2. Upoważnia się Burmistrza do spłat zobowiązań do wysokości uchwalonej w rozchodach.
§ 10
Ponadto upoważnia się Burmistrza do:
1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego niedoboru budżetowego do wysokości 2.500.000 zł,
2) dokonywania zmian w planie wydatków budżetowych między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
3) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
§ 11
Burmistrz opracuje w terminie 21 dni od dnia uchwalenia budżetu układ wykonawczy
i przekaże zainteresowanym jednostkom.
§ 12
1. Uchwała obowiązuje w roku budżetowym 2005.
2. Burmistrz niezwłocznie ogłosi niniejszą uchwałę w Dzienniku Urzędowym Woj. Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tomasz Dudaniec
Uzasadnienie do
Budżetu gminy Lidzbark na 2005 r.
Budżet gminy na 2005 r. opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)
- ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.)
- ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203 poz. 1966)
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 209 poz. 2132)
Podstawą opracowania budżetu gminy na 2005 r. jest:
· otrzymane wstępnie wysokości planowanych na 2005 r. dochodów z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych – pismo Ministra Finansów znak ST3 – 4820 – 52/2004 z dnia 13.10.2004,
· otrzymana wstępnie wysokość poszczególnych części subwencji ogólnej dla gminy planowanych na 2005 r.; pismo Ministra Finansów z dnia 13.10.2004 r. znak ST3 – 4820 – 52/2004
· wstępnie ustalona wysokość planowanych na 2005 r. dotacji celowych z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych gminy na podstawie decyzji Nr FBI 3011/369/2004 Wojewody Warmińsko – Mazurskiego z dnia 21.10.2004 r.
· planowany wzrost podatków i opłat lokalnych wynosi 3% w stosunku do przewidywanego wykonania.
Przyjęto następujący wzrost wydatków na 2005 r.
- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 3%
- prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych – 3%
Dochody
Planuje się dochody budżetowe na 2005 r. w kwocie 26.023.686 zł, w tym:
– dochody własne – 4.797.469,-
w tym:
- podatek od nieruchomości 2.361.800,-
- podatek rolny 291.000,-
- podatek od środków transportowych 283.160,-
- opłata skarbowa 46.350,-
- wpływy z karty podatkowej 20.600,-
- dochody z majątku gminy 849.614,-
- pozostałe dochody 944.945,-
– udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 2.314.749,-
– dotacje celowe na zadania zlecone gminie – 3.903.892,-
– dotacje celowe na zadania własne gminy – 477.000,-
– dotacje celowe na zadania realizowane w drodze umów
i porozumień z j.s.t. – 70.000,-
– inne dotacje – 363.811,-
– subwencje ogólne dla gmin – 11.164.652,-
v część oświatowa subwencji ogólnej – 7.669.580,-
v część wyrównawcza subwencji ogólnej – 3.495.072,-
– środki na finansowanie programów ze źródeł zagranicznych
nie podlegających zwrotowi – 2.932.113,-
Szczegółowy plan dochodów wg klasyfikacji budżetowej przedstawia załącznik Nr 1
Wydatki
Planuje się wydatki budżetowe na 2005 r. w kwocie 25.628.562 zł, w tym:
– wydatki bieżące – 21.240.180,-
– wydatki majątkowe – 4.388.382,-
– dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów
publicznych – 78.800,-
– dotacje dla gminnych instytucji kultury – 496.440,-
Nadwyżkę budżetową planuje się w wysokości 395.124,- zł
Nadwyżką budżetową planuje się sfinansować rozchody w wysokości 395.124,- zł w tym:
- spłatę pożyczki w kwocie 395.124,- zł
Planuje się przychody budżetowe w wysokości – 914.876,- zł w tym:
– pożyczka długoterminowa zaciągnięta
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska – 266.335
– wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku
bieżącym budżetu gminy, wynikającej z rozliczeń kredytów
i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie – 648.541,-
Rozchody budżetowe w wysokości 1.310.000,- zł, w tym:
– spłata pożyczek – 1.190.000,-
– spłata kredytu – 120.000,-
Źródło rozdysponowania nadwyżki budżetowej oraz wysokość przychodów i rozchodów budżetowych przedstawiono w załączniku Nr 7 do projektu Uchwały Rady Miejskiej w Lidzbarku.
Ponadto Budżet gminy Lidzbark na 2005 przedstawia:
w załączniku Nr 3 – dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie;
w załączniku Nr 4 – dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze porozumień z innymi j.s.t.;
w załączniku Nr 5 – wydatki inwestycyjne gminy;
w załączniku Nr 6 – prognoza kwoty długu gminy w latach 2004 – 2011;
w załączniku Nr 8 – sytuacja finansowa Gminy Lidzbark w latach 2004 – 2012;
w załączniku Nr 9 – plan przychodów i wydatków środka specjalnego;
w załączniku Nr 10 – dotacje dla samorządowych instytucji kultury;
w załączniku Nr 11 – wykaz zadań zleconych do realizacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych;
w załączniku Nr 12 – plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej