Uchwała Nr XXVI/229/04

Rady Miejskiej w Lidzbarku

 z dnia 30 grudnia 2004 r.

 

w sprawie budżetu na rok 2005

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 109, art. 124, ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. z 2003 r., Dz. U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).

Rada Miejska uchwala co następuje:

§ 1

1.      Uchwala się dochody budżetu gminy w wysokości 26.023.686 zł, zgodnie z zał. nr 1 i 1a.

2.      Ogólna kwota dochodów, o której mowa w ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)    dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3.903.892 zł, zgodnie z zał. nr 3,

b)   dotacje celowe na realizację zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 70.000 zł, zgodnie z zał.  nr 4,

c)    dotacje celowe na realizację zadań własnych gminy – 477.000 zł,

d)   dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 130.000 zł,

e)    subwencja ogólna – 11.164.652 zł,

f)     dochody własne – 6.982.218 zł,

g)    środki na finansowanie programów ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi – 2.932.113 zł,

h)    inne dotacje – 363.811 zł.

§ 2

1.                  Uchwala się wydatki budżetu gminy w wysokości 25.628.562 zł, zgodnie z zał. nr 2.

2.                  Z wydatków, o których mowa w ust. 1 przeznacza się łącznie na:

1)      wydatki bieżące kwotę 21.240.180 zł, w tym na:

a)      wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 10.942.312 zł,

b)      dotacje 606.500 zł,

c)      wydatki na obsługę długu gminy 105.563 zł,

2)      wydatki majątkowe w 2005 r. w wysokości 4.388.382 zł,

a)      wydatki inwestycyjne na 2005 r. w wysokości 4.388.382 zł, zgodnie z zał. nr 5,

3.      Kwota wydatków określona w ust. 1 obejmuje ponadto:

a)      wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3.903.892 zł, zgodnie z zał. nr 3,

b)      wydatki związane z realizacją zadań wspólnych zrealizowanych:

        porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 78.000 zł, zgodnie z zał. nr 4,

c)      wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 130.000 zł,

§ 3

Nadwyżkę budżetu gminy w wysokości 395.124 zł przeznacza się na rozchody:

a)      spłatę rat pożyczek w kwocie 395.124 zł,

§ 4

1.      Prognozuje się łączną kwotę długu gminy na koniec 2005 roku w wysokości 7.101.335 zł, zgodnie z zał. nr 6.

2.      Uchwala się przychody w wysokości 914.876 zł i rozchody w wysokości 1.310.000 zł, stanowiące zał. nr 7.

3.      Sytuację finansową gminy przedstawia załącznik Nr 8.

 

§ 5

1.      Uchwala się plan przychodów i wydatków:

a)      środków specjalnych – przychody w wysokości 2.000 zł; wydatki w wysokości 2.000 zł,,

zgodnie z zał. nr 9.

§ 6

Uchwala się dotacje dla:

a)      samorządowych instytucji kultury w wysokości 496.440 zł, zgodnie z zał. nr 10,

b)      podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na zadania zlecone do realizacji
w wysokości 78.800 zł, zgodnie z zał. nr 11,

§ 7

Zatwierdza się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w wysokości:

        przychody – 51.000 zł,

        wydatki – 50.000 zł,

zgodnie z zał. nr 12

§ 8

Tworzy się rezerwę ogólną w wysokości 100.000 zł,

§ 9

1.      Upoważnia się Burmistrza do zaciągania zobowiązań oraz długu publicznego do wysokości kwot uchwalonych w budżecie.

2.      Upoważnia się Burmistrza do spłat zobowiązań do wysokości uchwalonej w rozchodach.

§ 10

Ponadto upoważnia się Burmistrza do:

1)      zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego niedoboru budżetowego do wysokości 2.500.000 zł,

2)      dokonywania zmian w planie wydatków budżetowych między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

3)      lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.

§ 11

Burmistrz opracuje w terminie 21 dni od dnia uchwalenia budżetu układ wykonawczy
i przekaże zainteresowanym jednostkom.

§ 12

1.      Uchwała obowiązuje w roku budżetowym 2005.

2.      Burmistrz niezwłocznie ogłosi niniejszą uchwałę w Dzienniku Urzędowym                                  Woj. Warmińsko-Mazurskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Tomasz Dudaniec

 

 

 

Uzasadnienie do

Budżetu gminy Lidzbark na 2005 r.

 

  

Budżet gminy na 2005 r. opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami:

-        ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)

-        ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.)

-        ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203 poz. 1966)

-        rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2004 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 209 poz. 2132)

 

Podstawą opracowania budżetu gminy na 2005 r. jest:

·        otrzymane wstępnie wysokości planowanych na 2005 r. dochodów z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych – pismo Ministra Finansów znak ST3 – 4820 – 52/2004 z dnia 13.10.2004,

·        otrzymana wstępnie wysokość poszczególnych części subwencji ogólnej dla gminy planowanych na 2005 r.; pismo Ministra  Finansów z dnia 13.10.2004 r. znak ST3 – 4820 – 52/2004

·        wstępnie ustalona wysokość planowanych na 2005 r. dotacji celowych z budżetu państwa na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych gminy na podstawie decyzji Nr FBI 3011/369/2004 Wojewody Warmińsko – Mazurskiego z dnia 21.10.2004 r.

·        planowany wzrost podatków i opłat lokalnych wynosi 3% w stosunku do przewidywanego wykonania.

 

Przyjęto następujący wzrost wydatków na 2005 r.

-        średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 3%

-        prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych – 3%

 

Dochody

Planuje się dochody budżetowe na 2005 r. w kwocie 26.023.686 zł, w tym:

        dochody własne              4.797.469,-

      w tym:

- podatek od nieruchomości                         2.361.800,-

- podatek rolny             291.000,-

- podatek od środków transportowych                      283.160,-

- opłata skarbowa                   46.350,-

- wpływy z karty podatkowej                20.600,-

- dochody z majątku gminy               849.614,-

- pozostałe dochody                      944.945,-

        udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa             2.314.749,-

        dotacje celowe na zadania zlecone gminie             3.903.892,-

        dotacje celowe na zadania własne gminy             477.000,-

        dotacje celowe na zadania realizowane w drodze umów

i porozumień z j.s.t.                        70.000,-

        inne dotacje            363.811,-

        subwencje ogólne dla gmin             11.164.652,-

v     część oświatowa subwencji ogólnej           7.669.580,-

v     część wyrównawcza subwencji ogólnej           3.495.072,-

        środki na finansowanie programów ze źródeł zagranicznych

nie podlegających zwrotowi                         2.932.113,-

Szczegółowy plan dochodów wg klasyfikacji budżetowej przedstawia załącznik Nr 1

 

Wydatki

Planuje się wydatki budżetowe na 2005 r. w kwocie 25.628.562 zł, w tym:

        wydatki bieżące             21.240.180,-

        wydatki majątkowe             4.388.382,-

        dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów

publicznych                         78.800,-

        dotacje dla gminnych instytucji kultury             496.440,-

 

Nadwyżkę budżetową planuje się w wysokości 395.124,- zł

Nadwyżką budżetową planuje się sfinansować rozchody w wysokości 395.124,- zł w tym:

- spłatę pożyczki w kwocie 395.124,- zł

 

Planuje się przychody budżetowe w wysokości – 914.876,- zł w  tym:

        pożyczka długoterminowa zaciągnięta

z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska                         266.335

        wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku

bieżącym budżetu gminy, wynikającej z rozliczeń kredytów

i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie                         648.541,-

 

Rozchody budżetowe w wysokości 1.310.000,- zł, w tym:

        spłata pożyczek             1.190.000,-

        spłata kredytu             120.000,-

Źródło rozdysponowania nadwyżki budżetowej oraz wysokość przychodów i rozchodów budżetowych przedstawiono w załączniku Nr 7 do projektu Uchwały Rady Miejskiej w Lidzbarku.

 

Ponadto Budżet gminy Lidzbark na 2005 przedstawia:

w załączniku Nr 3 – dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie;

w załączniku Nr 4 – dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze porozumień z innymi j.s.t.;

w załączniku Nr 5 – wydatki inwestycyjne gminy;

w załączniku Nr 6 – prognoza kwoty długu gminy w latach 2004 – 2011;

w załączniku Nr 8 – sytuacja finansowa Gminy Lidzbark w latach 2004 – 2012;

w załączniku Nr 9 – plan przychodów i wydatków środka specjalnego;

w załączniku Nr 10 – dotacje dla samorządowych instytucji kultury;

w załączniku Nr 11 – wykaz zadań zleconych do realizacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych;

w załączniku Nr 12 – plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej